VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland

Digitale tachograaf

Een voertuig met een gewicht van meer dan 3,5 ton, zowel personen- als goederenvervoer, heeft vanwege een wettelijke verplichting een controleapparaat ofwel tachograaf aan boord. De (digitale) tachograaf registreert de totaal gegevens van het voertuig van de afgelopen 365 dagen, rij- en rusttijden, snelheid, de afgelegde afstand, gegevens van de ingevoerde persoonsgebonden bestuurderskaarten, foutieve handelingen, pogingen tot fraude, handhavingscontroles, kalibratiedetails en verschillende soorten werkzaamheden zoals laden en lossen.

 

De digitale tachograaf bestaat uit een elektronisch kastje ter grootte van een autoradio, met leesvenster en twee openingen voor een tachograafkaart, een printer, een (snelheids)sensor die is aangesloten op de versnellingsbak en een sensor voor een tweede snelheidssignaal. De gegevens worden op twee manieren opgeslagen: in het geheugen van het apparaat en op de bestuurderskaart. 

De tachograaf werkt in combinatie met vier verschillende tachograafkaarten. Naast de bestuurderskaart kennen we de bedrijfskaart voor de transportondernemer, de werkplaatskaart voor erkende werkplaatsen en de controlekaart voor ILT en politie. Meer informatie over tachograafkaarten vind je op de website van kaartleverancier KIWA.

Naast het verzamelen van een grote hoeveelheid informatie is het mogelijk om de digitale tachograaf aan te sluiten op een boordcomputer of telematicasysteem zoals bijvoorbeeld onze oplossing proConnect en zo informatie te delen met andere voertuigsystemen. Wisselt een vrachtwagen of bus van eigenaar, dan blokkeert de bedrijfskaart gegevens van de vorige eigenaar.

Op de gegevens die opgeslagen worden, worden strenge controles uitgevoerd. De digitale tachograaf geeft feilloos data weer en geeft inzicht in overtredingen en in rij- en rusttijden van chauffeurs. Met behulp van onze downloadoplossingen en archiverings- en analysesoftware maak je verplichte tachograafdata nog inzichtelijker.

De analoge tachograaf, de voorgangen van de digitale tachograaf, registreerde de tachograafdata nog op een papieren schijf.

Is een tachograaf verplicht?

Conform de Europese wet- en regelgeving moeten zware bedrijfsvoertuigen en vrachtwagencombinaties met een gewicht boven de 3,5 ton een tachograaf geïnstalleerd hebben. Deze tachograafplicht kennen we al sinds 1969. Tot mei 2006 was dit een analoge tachograaf en werd met ingang van mei 2006 opgevolgd door de digitale tachograaf.

Vanaf 15 juni 2019 is de slimme tachograaf verplicht gesteld. Voor voertuigen van voor die datum bieden wij de DTCO® 3.0 aan.

Bestaan er vrijstellingen?

Niet iedere (bestuurder van) een vrachtwagen of bus hoeft met een tachograaf te werken. Er zijn ook bepaalde uitzonderingen, zowel nationaal als internationaal. Dit is afhankelijk van de activiteiten van de onderneming en waar deze geografisch gezien worden uitgevoerd. Meer informatie over de vrijstellingen vind je op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Het primaire doel van de tachograaf is dan ook om de naleving van rij- en rusttijden conform het Arbeidstijdenbesluit vervoer van beroepschauffeurs te kunnen controleren, met als doelen een hogere rijveiligheid en eerlijkere concurrentie. Wist je al dat we chauffeurs trainen in het correct gebruik van de tachograaf en daarmee ons steentje kunnen bijdragen aan het besparen van rijtijd en voorkomen van fouten en overtredingen? Onze chauffeurstrainingen tellen ook nog eens mee voor 7 van d 35 Code 95 punten.

Een tachograaf inbouwen?

Een tachograaf mag alleen geïnstalleerd worden wanneer dit gebeurt door een erkend tachograafinstallateur. Onze VDO Academy leidt werkplaatsmedewerkers op tot geregistreerd tachograaftechnicus. Na inbouw wordt de tachograaf verzegeld om de mogelijkheid tot fraude zoveel mogelijk te beperken en  er worden diverse gegevens geregistreerd:

  • Gegevens van de installateur
  • Datum van installatie
  • Kenteken, chassis- of voertuigidentificatienummer (VIN)
  • Het impulsgetal
  • De bandenmaat

Elke twee jaar moet een tachograaf gecontroleerd en geijkt worden. De verplichte APK-keuring is daarvoor een veel gekozen moment.

Regels en technologieën veranderen regelmatig. Meer weten over de nieuwe regels, nieuwe technologieën en alles over de tachograaf? Neem contact met ons op. 

Altijd een partner in jouw buurt

  • Advies en ondersteuning

    Wij houden je op de hoogte van regelgeving, producten, technieken, beurzen, seminars en trainingen

    Aanmelden voor nieuwsbrief