VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland

Slimme tachograaf en de wet

Fraude met tachografen heeft de afgelopen jaren geavanceerde vormen aangenomen en is vaak moeilijk te traceren. Tegelijkertijd is controle van rij- en rusttijden en op fouten en overtredingen aan de orde van de dag. 

Om manipulatie verder in te perken en verkeersveiligheid verder te verhogen heeft de Europese Raad verplicht gesteld dat elke vrachtwagen en bus, die op kenteken wordt gezet op of na 15 juni 2019, uitgerust moet zijn met de nieuwe slimme (smart) tachograaf, bij VDO de DTCO® 4.0. Deze tachograaf biedt onder meer versimpelde controle op afstand voor controlerende instanties. Daarnaast is data beter beveiligd en kan sneller worden uitgewisseld.

Wat is het doel van de nieuwe wetgeving?

De nieuwe Europese verordening 165/2014  zorgt er daarmee voor dat de verkeersveiligheid en veiligheid van chauffeurs wordt vergroot, de handhaving eenvoudiger wordt en bovendien gelijk wordt getrokken in heel Europa met als doel eerlijke concurrentie. Een controle in bijvoorbeeld Duitsland zal dus uiteindelijk hetzelfde resultaat opleveren als wanneer diezelfde controle had plaatsgevonden in elk willekeurig ander land binnen de EU.

Wat zijn nieuwe functies in de tachograaf?

De bijbehorende verplichte functies:

  • Een ITS-interface (Intelligent Transport System) om voertuiggegevens of andere data te kunnen delen met andere systemen. Bijvoorbeeld een koppeling met een boordcomputer of zelfs de CAN-bus;
  • Een GNSS-module (Global Navigation Satellite System) waarmee elke 3 uur cumulatieve rijtijd de GPS-positie van het voertuig wordt opgeslagen;
  • Een DSRC-interface (Dedicate Short Range Communication) voor het op korte afstand (beperkt) uitlezen van de tachograaf door controlerende instanties. Zorg daarom dat je tachograafdata volledig en juist is om zo de kans op controle, in binnen- en buitenland, te beperken.

 

De KITAS® sensor

Een KITAS® sensor wordt gemonteerd in de versnellingsbak en meet de omwentelingen welke worden vertaald in gereden afstand. Bij de nieuwe tachograaf hoort ook een nieuwe KITAS® sensor, KITAS® 4.0. Deze nieuwe variant is zo ontwikkeld dat deze de mogelijkheden voor fraude nog verder inperkt. 

Daarnaast kan de sensor na gekoppeld te zijn geweest met een tachograaf niet meer worden gebruikt in combinatie met andere slimme tachografen.

Worden persoonsgegevens beschermd?

Ook voldoet het apparaat aan de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming). Chauffeurs wordt bij de eerste kaartinvoer gevraagd toestemming te verlenen om zijn/haar persoonsgegevens op te slaan en te verwerken in de tachograaf (en het voertuignetwerk).

In bestaande voertuigen mogen oudere modellen van de tachograaf voorlopig nog steeds worden gebruikt.

Tachograafkaarten voor de slimme tachograaf?

De slimme tachograaf heeft ook nieuwe tachograafkaarten tot gevolg, zogenaamde smart tachograafkaarten. Enerzijds kunnen deze nieuwe tachograafkaarten worden gebruikt in 1e en 2e generatie tachografen. Anderzijds werken oudere tachograafkaarten ook in de slimme tachograaf. Let er wel op dat je in dat laatste geval nieuwe functionaliteiten niet kunt gebruiken.

Een uitzondering hierop zijn werkplaatskaarten. Slimme tachografen kunnen uitsluitend worden gekalibreerd en geijkt met een werkplaatskaart van de 2e generatie.

Meer informatie over slimme tachograafkaarten vind je op de website van kaartleverancier KIWA.

Altijd een partner in jouw buurt

Direct regelen

Geautoriseerde werkplaats Slimme Tachograaf

Vanaf 15 juni 2019 wordt elke nieuw geregistreerde vrachtwagen vanaf 3,5 ton voorzien van de slimme tachograaf. Deze nieuwe tachograaf, de DTCO® 4.0, biedt allerlei extra functionaliteiten welke veranderingen met zich mee brengen bij het inbouwen, testen en ijken.

Geautoriseerde werkplaats Slimme Tachograaf

  • Advies en ondersteuning

    Wij houden je op de hoogte van regelgeving, producten, technieken, beurzen, seminars en trainingen

    Aanmelden voor nieuwsbrief