VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland

FAQ - veelgestelde vragen

FAQ Algemeen

Om de hoeveel dagen moet ik downloaden?

Wettelijk is verplicht dat je de data van voertuigen elke 90 dagen en bestuurdersdata elke 28 dagen downloadt.

Is het mogelijk om volledig automatisch te downloaden?

Het Remote Download Device (DLD®) is dé comfortabele oplossing voor het downloaden van data uit het massageheugen en de bestuurderskaart. DLD® verzendt de gegevens automatisch en veilig (encrypted) vanaf elke gewenste locatie en op ieder gewenst moment naar de computer op de thuisbasis. Kortom, een zorg minder!

Waar kan ik VDO software updates vinden?

Via deze link ga je direct naar de laatste updates van VDO Software.

TIS-Web® Security update: Update je Windows Server 2003, Windows XP en RTM software voor 1 April 2016

BELANGRIJK: Per 1 April 2016 worden de veiligheidseisen verscherpt rondom overdracht van digitale data en bescherming privacygegevens. Zorg ervoor dat je systemen en RTM software voor deze datum zijn gewijzigd. Continenal kan niet aansprakelijk worden gesteld bij eventuele dataverlies als gevolg van het niet updaten naar de vereiste software.

Beschikbare links (lees het bijgevoegd document eerst voordat je een file downloadt)

  • RTM 2.2.01 Update

Reden voor update

Door de verscherping van de regels rondom bescherming data- en privacy gegevens, is het de verplichting van Continental/VDO zich hieraan te confirmeren. Om aan deze verplichting te voldoen zal er een wijziging plaats vinden aan de servers van TIS-Web® op 1 April 2016. Dit heeft als gevolg dat, als de lokale PC of server (waar de Remote TCO manager software of de Automatic upload tool op geinstalleerd is ) niet aan dezelfde veiligheidseisen voldoet, er geen communicatie plaats kan vinden met de TIS-Web® servers. Er vindt dan geen authenticatie van uw geüploade tachograaf data plaats. Uw operating systeem en RTM software dient hiervoor aangepast te worden. De te ondernemen stappen. De te nemen stappen en/of adviezen staan in onderstaand document uitgelegd.

Mededeling betreffende Windows Server 2003 en Windows XP - deze medeling is ook opgenomen in onderstaand document:
Microsoft heeft in 2014 aangekondigd dat volledige support voor Windows Server 2003 – voor welke versie dan ook - in zijn geheel gestopt zal gaan worden op 14 Juli 2015. Tevens heeft Microsoft reeds in 2013 aangekondigd dat volledige support voor Windows XP – voor welke versie dan ook – in zijn geheel gestopt zal gaan worden op 8 April 2014. Microsoft heeft zijn support voor deze producten ook daadwerkelijk op deze datum beëindigd en zal geen updates en/of beveiligingsupdates meer uitvoeren. Hoewel updates naar nieuwe (server) software geen sinecure is wordt het zeer sterk aanbevolen om de Windows producten naar een recentere versie te updaten. Dit als gevolge de mogelijke consequenties van verdere verscherping rondom regels van dataveiligheid en ook de aankondigingen van nieuwe verbeterde (Secure Hash) Algoritmes begin 2017 te blijven ondersteunen.

Veiligheidsupdate advies


TIS-Web® Security update 1 April: Automatic Upload Tool extra info

FAQ Download Tool

Download Key - Systeemeisen

Windows met Java 32 bit, geen MacOS.

Download Key 1 - Systeemeisen

Windows met Java 7 tot en met update 21, geen MacOS.

Download Key 2 - Systeemeisen

Windows met Java 32 bit, geen MacOS.

Download Key Pro - Systeemeisen

Windows met Java 32 bit, geen MacOS.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt

Stuur de key naar uw dealer om het wachtwoord te laten verwijderen.

Vind hier uw dealer

De tijden van de activiteiten kloppen niet.

Tijden staan in UTC-tijd, tijdsweergave is te wijzigen bij opties.

Er verschijnt Download Storing 12 in het display van de tachograaf

Als de led niet rood gaat branden zal de download succesvol zijn.

Ontvangen code wordt niet geaccepteerd.

Neem contact op met VDO Service Desk

Mijn key is gecrasht.

Formatteer de key, kopieer de 3 mappen en het bestand start.html uit de map IMAGE van de cd terug op de key.

Ik zet de DLK Pro aan, sluit hem op de pc aan, en gebeurt niks.

Key moet uit staan en dan op de pc aansluiten.

Geeft verkeerde tijd in het display weer.

Bij de eerste keer downloaden van de tachograaf, zal de tijd synchroniseren. Vanaf nu staat de tijd wel goed.

Vervangende bestuurderskaart niet zichtbaar in het kalenderoverzicht.

Updaten naar laatste firmware 1.22.27.

De tijden van de activiteiten kloppen niet.

Tijden staan in UTC-tijd, tijdsweergave is te wijzigen bij opties.

Er is een nieuwe update beschikbaar, wat nu?

Bestand downloaden, uitpakken en uitvoeren.

Ik zie alleen een verwisselbare schijf wanneer ik hem aansluit, die niet toegankelijk is.

Uw DLK is met een wachtwoord beveiligd, voer het wachtwoord in.

Key updaten lukt niet, want autostarter is actief

Sluit autostarter af in de taakbalk rechtsbeneden bij de tijd.

Software key blijft hangen in het opstartscherm.

Formatteer het volume Keytools als FAT en update de key met de laatste firmware. Alle bestanden worden weer opnieuw gegenereerd.

Het downloaden duurt lang.

Stel uw key correct in, sinds de laatste download, update naar de nieuwste firmware.

Als ik de key opstart, zie ik geen bestuurders en voertuigen.

De DLK gebruikt twee schijfletters, een is er al toegewezen aan een netwerkstation.

Key start niet op, Java foutmelding.

Java 32 bit installeren.

DLK download niets uit de tachograaf.

Controleer of de bedrijfskaart is ingevoerd.

Key vraagt om activatiecode

Uw taal is niet gelicenseerd.

FAQ Tachograaf

Is er een gebruikershandleiding van de tachograaf DTCO 1.3a?

Download hier

Is er een gebruikershandleiding van de tachograaf DTCO 2.0-2.1?

Download hier

Is er een gebruikershandleiding van de tachograaf DTCO 1.4?

Download hier

Meer antwoorden op je vragen vind je hier

FAQ TISWeb®

Als ik op één van de Download knoppen klik zie ik alleen zwarte kruisjes.

Microsoft VC++ 2005 Redistributale is niet geïnstalleerd.

Download hier

Ik weet mijn wachtwoord niet meer.

Nadat je 3 keer je wachtwoord foutief hebt ingegeven, verschijnt er een knop; wachtwoord vergeten. Zodra je hier op klikt, wordt er een mail verstuurd naar het primaire e-mailadres met een link om het wachtwoord opnieuw in te stellen. Let op: Deze link is slechts 2 uur geldig.

Wat moet je doen als je ruwe data, van een voertuig buiten dienst, nog 1 jaar moet bewaren en dit voertuig niet wil tonen in je rapportage?

 

 

Het is niet ongebruikelijk dat voertuigen uit dienst gaan of dat chauffeurs uit dienst treden. Conform wettelijke vereisten moet data nog twee jaar bewaard worden, maar voor het maken van wekelijkse of maandelijkse rapporten wil men deze data doorgaans niet zichtbaar hebben.

Hieronder wordt uitgelegd hoe dit uit rapportages te filteren. In beide gevallen blijft de ruwe data gewoon in TIS-Web® staan en kan te allen tijde aangeleverd worden aan controlerende instanties.

Voertuigen uit dienst niet zichtbaar in rapporten

Stap 1: In het hoofdmenu, ga naar de tab [Archief Management] en selecteer het submenu [Bedrijfsdata]-[Voertuigen]

Topic-01-Stap_01

Stap 2: Selecteer het voertuig uit dienst.

Stap 3: Selecteer [Wijzigen].

Stap 4: Zet het vinkje bij [Geen Datum] uit.

Stap 5: Selecteer in het veld [Verkoopdatum] de uit dienst gaande datum

Stap 6: Sla je gegevens op [Opslaan]

Topic-01-Stap_02_03_04_05_06

Chauffeurs uit dienst niet zichtbaar in rapporten

Stap 1: In het hoofdmenu, ga naar de tab [Archief Management] en selecteer de menu’s [Bedrijfsdata][Bestuurders]

Topic-01-DeelII_Stap_01

Stap 2: kies de bestuurder in kwestie

Stap 3: Kies [Wijzigen]

Stap 4: Zet het vinkje bij [Geen Einddatum} uit en selecteer de uit dienst datum

Stap 5: Sla je gegevens op [Opslaan]

 

 

Er verschijnt een melding dat de TIS Client Communication Service gestart moet worden. (Niet Internet Explorer)

Klik in TIS-Web® rechtsboven op Help dan op Download en Kaartlezer Service. Download en installeer deze.

Is het mogelijk om rapportages automatisch te ontvangen?

Het bespaart een hoop tijd door alleen in te loggen in TIS-Web® indien dat echt noodzakelijk is. Dit is mogelijk gemaakt door middel van het automatisch generen van rapporten. Met regelmaat kunt u deze ontvangen en in één oogopslag kunt u bepalen of verdere acties benodigd zijn.

Aan de hand van onderstaand voorbeeld leggen wij de stappen voor het maken van meerdere soorten rapporten uit.

In dit voorbeeld worden rapporten van alle bestuurders maandelijks per e-mail naar een aantal personen binnen het bedrijf verstuurd:

Stap 1: Selecteer in [Rapporten] het type rapport (hier: bestuurders rapporten)

  • Ga naar menu [Rapporten]
  • Selecteer in dit menu [Bestuurders]
  • Binnen het [Bestuurders] menu, selecteer [Bestuurders Rapporten]

Stap 2: Kies het type rapport

Aan de linkerzijde staan de soorten rapporten binnen de categorie [Bestuurders Rapporten]:

  • Selecteer het rapport naar keuze (hier: Bestuurdersovertredingen)proble
  • Selecteer uit de lijst van bestuurders van wie u rapporten wilt ontvangen (in dit voorbeeld: Alle bestuurders)

Stap 3: Selecteer [E-mailschema]

Het e-mailschema betreft het in Stap 2 geselecteerde rapport en de geselecteerde bestuurder(s).

Stap 4: Vul het e-mailschema in. De velden worden hieronder uitgelegd.

Start op: De eerste dag waarop het rapport wordt gestuurd, dit kan alleen een toekomstige datum zijn.

Einde op: De laatste dag waarop het rapport wordt gestuurd (indien van toepassing)

Aantal keren: Vul het gewenste aantal in, maximaal 20. Meer dan 20 is niet toegestaan om onnodige e-mailstromen te voorkomen. Verderop in het stappenplan ziet u hoe u het e-mailschema kunt verlengen.

Rapport Herhalingen: Vul in: Wekelijks of Maandelijks

Locatie: Vul uw locatie in indien het een andere locatie betreft. Wilt u meerdere locaties, maak dan een apart e-mailschema aan per locatie.

Datum bereik:
a. Niet voortschrijdend: Afgelopen Maand betreft een kalendermaand,géén gebroken maand. Wanneer u de herhaling op wekelijks heeft staan en dit veld op ‘Afgelopen maand’ krijgt u elke week hetzelfde rapport, namelijk die van de vorige kalendermaand

b. Voortschrijdend: Alle andere keuzes, op basis van herhalingen, zijn voortschrijdend. Zie voorbeeld voor de soort keuzes. Zorg dat de keuze van de periode passend is met de ingestelde herhaling.

Email Settings: Het originele e-mailadres kunt u niet aanpassen. Dit is van de beheerder. Rapporten kunnen ook gestuurd worden naar additionele adressen. Meerdere adressen kunnen alleen worden onderscheiden d.m.v. een ‘punt-komma’ (;)

Onderwerp: Wat als het onderwerp van de e-mail zichtbaar wordt

PDF of CSV: Wilt u het rapport als document in .PDF ontvangen of wilt u nog bewerkingen doen in bijv. Excel. Indien het soort rapport het toestaat kan het in .CSV formaat worden opgevraagd.

Wachtwoord: U kunt de .PDF en .CSV files beveiligen met een wachtwoord . Dit is geen verplichting in Nederland, maar wel aan te raden voor extra veiligheid van uw gegevens.

Ik krijg géén rapporten meer in mijn mailbox.

In dit geval kan het zijn dat de limiet van herhalingen is bereikt (zie boven bij stap 4 – Aantal keren). Om dit te verlengen, volg de volgende stappen:

Stap a: Selecteer in het tabblad [Rapporten] het submenu [Geplande Rapporten]

Stap b: Van alle geplande rapporten is nu een overzicht te vinden. Dubbelklik op het rapport waarvan u het automatische e-mailschema wilt verlengen

Stap c: U komt in een scherm met het reeds ingevulde e-mailschema, het enige wat u hoeft te doen is een nieuwe startdatum selecteren. Let op: dit kan alleen een toekomstige datum zijn.

Er verschijnt een melding bij het inloggen: Er is een probleem met de Client Software Installer, neem contact op met de helpdesk.

De internet browser is niet goed geconfigureerd.

Hoe moet ik opschonen, bijvoorbeeld bestuurders die uit dienst zijn eruit halen?

Volg deze handleiding of bekijk onderstaande video.

Werkt TIS-Web® met alle browsers? Welke is het beste te gebruiken?

TIS-Web® werkt met Internet Explorer, Google Chrome en Mozilla Firefox. TIS-Web® werkt het beste met Internet Explorer.

Hoe lang moet ik mijn data bewaren?

TIS-Web® bewaart automatisch de bestanden conform Europese richtlijnen. Dit houdt in:

  • Ruwe tachograafdatabestanden wordt bewaard gedurende 2 jaar
  • Rapporten worden bewaard tot 13 maanden terug

Na 2 jaar worden deze bestanden uit TIS-Web® verwijderd.

LET OP: De Nederlandse Belastingdienst heeft te kennen gegeven dat tachograafdata valt onder administratieve handelingen/data. Administratieve data moet volgens De Belastingsdienst 7 jaar bewaard worden. Houd er rekening mee dat je zelf back-ups van je data moet maken om deze gedurende deze 7 jaar te bewaren (zie hieronder).

Hoe maak ik een back-up van mijn TIS-Web® bestanden?

De procedure hiervoor is identiek aan het downloaden van TIS-Web® data indien je deze moet aanleveren aan controlerende instanties. In dit geval schrijf je de downloads naar een beveiligde en beschermde back-up bestemming.

Een beschrijving hoe data te downloaden vanuit TIS-Web® vind je hier.

Bestanden uit TIS-Web® downloaden

Kan ik mijn TIS-Web® wachtwoord wijzigen?

Het TIS-Web® wachtwoord is altijd te wijzigen. Voordat u de TIS-Web® service aanklikt op het switchboard, klik je op gebruikersinstellingen en vervolgens op het wachtwoord wijzigen gedeelte.

www.my-fis.com kan niet weergegeven worden in Internet Explorer.

Bij Internetopties, tabblad geavanceerd moet minstens een optie van TLS 1.x zijn geactiveerd.

Ik heb mijn wachtwoord verkeerd ingegeven.

Indien je 3 keer een verkeerd wachtwoord hebt ingegeven, wordt je IP adres 20 minuten geblokkeerd. Daarna kun je opnieuw inloggen.

Geen bestanden meer in TIS-Web na 1 maart 2018

Vanaf 2016 is de wetgeving rondom databescherming aangescherpt en momenteel worden deze eisen verder verscherpt. Om aan wetgeving te blijven voldoen dienen de servers van TIS-Web® steeds toegespitst te zijn op deze nieuwe eisen. Het is gebleken dat de certificaten van het onderliggende lokale besturingssysteem (Java) niet langer de lading dekken en daarom is een update nodig. Deze actie dient uiterlijk 1 maart 2018 te zijn uitgevoerd. Is uw systeem niet bijgewerkt voor deze datum, dan kan data-overdracht naar TIS-Web® niet meer worden gegarandeerd.


RTM Office

Gebruik je RTM Office, dan dient een certificaat vervangen te worden. Het bestand en instructie hoe dit te vervangen vind je hier:

RTMOffice_HotFix_ReplaceMentSteps.zip

 

RTM-Web

Gebruik je RTM web, dan moeten de background services aangepast worden. Dit kun je doen door het update bestand te downloaden en te installeren. Het bestand en de instructies kun je vinden op onze site bij de veelgestelde vragen (FAQ) over TIS-Web®:

https://www.my-fis.com/Fleetservices/tis3/DownloadMSIService.aspx

FAQ TachoDataCheck

Hoe bestel ik een TachoDataCheck?

Na je aanvraag ontvang je binnen 4 werkdagen een email met instructies om de bestanden aan te leveren

Over welke periode wordt het rapport gemaakt?

Dus data die je volgens de regelgeving al in bezit moet hebben dus bij voorkeur uit een periode van het voorgaande kwartaal; (minimaal 4, 5 maanden geleden)

Wat moet ik aanleveren?

Van de chauffeur en tachograaf de data met activiteiten in wettelijk "ddd format". Het betreft de zogenaamde C- en M- bestanden met als format:
C_20170106_1234_naam bestuurder_kaartnummer.ddd
M_20170106_1234_kentekennr_chassisnummer.ddd

Hoe kan ik de bestanden aanleveren?

Per email, bij voorkeur in een zip-file met als documentnaam de bedrijfsnaam en evt voucher nummer

Waar moet ik de data naartoe sturen?

Graag sturen naar tachocheck@vdonl.nl

Welke zaken worden er allemaal gecontroleerd bij de TachoDataCheck?

Controle op volledigheid van archief data (hiaten en conflicten)
Controle op gebeurtenissen en fouten voertuigen
Controle op overtredingen en fouten bestuurders
Controle op bediening van rust/arbeid (verhouding)
Controle op (handmatige) invoer landcodes
Risico analyse van overtredingen
Potentiele boete indicatie

Wat is een boete indicatie en in hoeverre komt dat overeen met de werkelijkheid?

Wij hanteren in de basis de boetecatalogus conform de staatscourant als door de overheid vermeld op:

Lees hier de Beleidsregel boeteoplegging

Daarbij doen wij qua doorrekening een aanname van de mogelijk op te leggen boete echter kan daar door de gehanteerde methodiek natuurlijk een afwijking in onstaan. Het is uiteindelijk aan de overheid of en welke boete er uiteindelijk echt opgelegd zou worden.

Kan ik aanspraak maken op de uitkomsten van het rapport?

Continental heeft geen enkele juridische aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid voor de juistheid of volledigheid van de informatie in dit rapport.

Wordt mijn data vertrouwelijk behandeld?

Je data wordt uiterst vertrouwelijk behandeld. De data dient alleen als input voor het rapport.

Wat doe je met mijn data na het onderzoek?

Na afronding van het onderzoek wordt de data vernietigd en verwijderd.

Is het een eenmalige check of zit ik direct vast aan een abonnement?

Het betreft een eenmalige check dus je zit nergens aan vast. Het is mogelijk om dan een abonnement waarin je verzekerd bent van doorlopend advies.

Tot wanneer is de TachoDataCheck voucher geldig?

Als je in het bezit bent van een voucher dan staat daar de geldigheidsdatum op vermeld.

Kan ik de waarde van de voucher voor andere artikelen/producten gebruiken?

Nee dat is niet mogelijk.

FAQ Digitaal ondertekenen

Ik krijg een link voor ondertekenen, wat moet ik nu doen?

1. Je krijgt een email van Continental dat een contract ter ondertekening wordt aangeboden. In deze mail bevindt zich een link, selecteer deze.
2. In het ondertekenportaal aangekomen zullen eerst alle documenten bekeken moeten worden. Deze hoef je niet te tekenen. Dat komt later.
3. Zijn alle documenten kompleet en correct, ga dan naar de stap: Ondertekenen.
4. Zet je voor en achternaam in het Naam Veld en teken daarna in het onderteken veld. 
5. Door op de knop te drukken, zijn alle aangeboden documenten in één keer ondertekend.

Documenten worden in een serie-flow aangeboden. Zodra de laatste in de flow heeft getekend, dan krijg je twee documenten in je mailbox:
a. Het ondertekende digitale document met alle handtekeningen.
b. Een transactiebon. Bewaar ook deze bij het document. Hierin zijn alle stappen van het ondertekenen geidentificeerd.

Is digitaal ondertekenen rechtsgeldig?

De europeesche unie heeft bepaald dat (geavanceerd) electronish ondertekenen rechtsgeldig is, mits dat er voldaan wordt aan richtlijnen. Deze zijn beschreven in verordening EC/1999/93 voor electronisch ondertekenen (ETSI 102 042 - geavanceerd digitale handtekeningen) en de EU elDAS verordening (2014)
Continental heeft als partner Signhost die aan deze richtlijnen voldoet.

Document Juridische Verklaring Ondertekenen

Ik wil meer weten over digitaal ondertenenen

Digitaal ondertekenen is voor velen nog onwennig. Paraafjes onder elke pagina en een "echte" handtekening aan het einde van elke contract. Het eenmalig digitaal ondertekenen met een PC muis of een vinger /stylus op een touch screen of tablet is onwennig en ziet er onhandig uit. Kan dat allemaal wel? Dat kan inderdaad. Wilt je meer weten over
digitaal ondertekenen, dan wordt dit uitgelegd in het volgende document.

Document Whitepaper bewijskracht Digitale Handtekening

Welke partij kiest Continental/VDO en is deze partij betrouwbaar?

Continental/VDO werkt samen met Ondertekenen.nl. Deze maakt gebruik van Signhost, een partij die voldoet aan de wettelijke regelgeving. Contracten worden niet bewaard en er geldt een wetteliljke verplichting dat alle documenten, na een verlooptijd, volledig worden gewist. Ook mag er na tekenen niet meer bij de documenten gekomen worden om 
aanpassingen te doen. Eénmaal ondertekend en je kunt niet meer bij de documenten.

In het volgende document vind je de Strong Legal Evidence van het ondertekenportaal Signhost

Document Signhost Strong Legal Evidence

  • Producten en training

    Regel het online

    Shop
  • Advies en ondersteuning

    Wij houden je op de hoogte van regelgeving, producten, technieken, beurzen, seminars en trainingen

    Aanmelden voor nieuwsbrief