VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland

FAQ - veelgestelde vragen

FAQ Algemeen

Om de hoeveel dagen moet ik downloaden?

Wettelijk is verplicht dat je de data van voertuigen elke 90 dagen en bestuurdersdata elke 28 dagen downloadt.

Is het mogelijk om volledig automatisch te downloaden?

proConnect en het Remote Download Device (DLD®) zijn dé comfortabele oplossingen voor het downloaden van data uit het massageheugen en de bestuurderskaart. Beide systemen verzenden de gegevens automatisch en veilig (encrypted) vanaf elke gewenste locatie en op ieder gewenst moment naar de computer op de thuisbasis. Kortom, een zorg minder!

Waar kan ik VDO software updates vinden?

Via deze link ga je direct naar de laatste updates van VDO Software.

FAQ Download Tool

Download Key 1 - Systeemeisen

Dit systeem wordt helaas niet meer ondersteund.

Download Key 2 - Systeemeisen

Er dient Java 32 bit geinstalleerd te zijn op je Windows systeem, helaas wordt MacOS niet ondersteund.

Download Key Pro - Systeemeisen

Er dient Java 32 bit geinstalleerd te zijn op je Windows systeem, helaas wordt MacOS niet ondersteund.

Mijn Download Key is met een wachtwoord beveiligd?

Stuur de key naar je dealer om het wachtwoord te laten verwijderen.

Vind hier je dealer

De tijd van mijn Download Key staat niet goed?

Tijden staan in UTC-tijd, de tijdsweergave is te wijzigen via opties in Keytools.

Er verschijnt Download Storing 12 in het display van de tachograaf

Als het ledje niet rood gaat branden zal de download succesvol zijn.

Ik sluit mijn DLK Pro op de pc aan en er gebeurt niks.

Waarschijnlijk heb je je Key aangezet, deze moet uit staan voordat je deze aan de pc aansluit.

Mijn Key geeft RTC (real time clock) ongeldig aan

Je moet deze op een tachograaf aansluiten zodat de tijd gesynchroniseerd wordt.

Ik zie alleen een verwisselbare schijf wanneer ik hem aansluit, die niet toegankelijk is.

Je DLK is met een wachtwoord beveiligd, voer het wachtwoord in.

De Download Key updaten lukt niet, want de autostarter is nog actief

Sluit autostarter af, deze is te vinden in de taakbalk rechtsbeneden bij de tijd.

Als ik de key opstart, zie ik geen bestuurders en voertuigen.

De DLK gebruikt twee schijfletters, een is er al toegewezen aan een netwerkstation.

Ik krijg een JVM foutmelding, wat betekent dit?

Je dient Java 32 bit te installeren.

De DLK downloadt niets uit de tachograaf.

Controleer of de bedrijfskaart goed is ingevoerd en het 'huisje' zichtbaar is in het scherm van de tachograaf.

De TIS-Compact vraagt om een activatiecode

Je taal is niet gelicenseerd. Stuur een mail met het serienummer van de Key naar: nl@vdo.com 

FAQ Tachograaf

Is er een gebruikershandleiding van de tachograaf DTCO 1.3a?

Deze kun je hier downloaden

Is er een gebruikershandleiding van de tachograaf DTCO 1.4?

Deze kun je hier downloaden

Is er een gebruikershandleiding van de tachograaf DTCO 2.0-2.1?

Deze kun je hier Downloaden

Is er een gebruikershandleiding van de tachograaf DTCO 3.0?

Deze kun je hier Downloaden

Is er een gebruikershandleiding van de tachograaf DTCO 4.0?

Deze kun je hier Downloaden

Meer antwoorden op je vragen vind je hier

FAQ TIS-Web®

Ik weet mijn wachtwoord niet meer.

Nadat je 3 keer je wachtwoord foutief hebt ingegeven, verschijnt er een knop; wachtwoord vergeten. Zodra je hier op klikt, wordt er een mail verstuurd naar het primaire e-mailadres met een link om het wachtwoord opnieuw in te stellen. Let op: Deze link is slechts 2 uur geldig.

Wat moet je doen met de tachograafdata van een voertuig welke buiten dienst is?

Het is niet ongebruikelijk dat voertuigen uit dienst gaan of dat chauffeurs uit dienst treden. Conform wettelijke vereisten moet data nog twee jaar bewaard worden, maar voor het maken van wekelijkse of maandelijkse rapporten wil men deze data doorgaans niet zichtbaar hebben.

Hieronder wordt uitgelegd hoe je dit uit rapportages kan filteren. In beide gevallen blijft de ruwe data gewoon in TIS-Web® staan en kan te allen tijden aangeleverd worden aan controlerende instanties.

Voertuigen uit dienst niet tonen in rapportages

Stap 1: In het hoofdmenu, ga naar de tab [Archief Management] en selecteer het submenu [Bedrijfsdata]-[Voertuigen]

Topic-01-Stap_01

Stap 2: Selecteer het voertuig uit dienst.

Stap 3: Selecteer [Wijzigen].

Stap 4: Zet het vinkje bij [Geen Datum] uit.

Stap 5: Selecteer in het veld [Verkoopdatum] de uit dienst gaande datum

Stap 6: Sla je gegevens op [Opslaan]

Topic-01-Stap_02_03_04_05_06

Chauffeurs uit dienst niet tonen in rapportages

Stap 1: In het hoofdmenu, ga naar de tab [Archief Management] en selecteer de menu’s [Bedrijfsdata][Bestuurders]

Topic-01-DeelII_Stap_01

Stap 2: kies de bestuurder in kwestie

Stap 3: Kies [Wijzigen]

Stap 4: Zet het vinkje bij [Geen Einddatum} uit en selecteer de uit dienst datum

Stap 5: Sla je gegevens op [Opslaan]

 

 

Is het mogelijk om rapportages automatisch te ontvangen?

Het bespaart een hoop tijd door alleen in te loggen in TIS-Web® indien dat echt noodzakelijk is. Dit is mogelijk gemaakt door middel van het automatisch generen van rapportages. Met regelmaat kan je deze ontvangen en in één oogopslag kan je bepalen of verdere acties nodig zijn.

Aan de hand van onderstaand voorbeeld leggen wij de stappen voor het maken van meerdere soorten rapportages uit.

In dit voorbeeld worden rapportages van alle bestuurders maandelijks per e-mail naar een aantal personen binnen het bedrijf verstuurd:

Stap 1: Selecteer in [Rapporten] het type rapport (hier: bestuurders rapporten)

  • Ga naar menu [Rapporten]
  • Selecteer in dit menu [Bestuurders]
  • Binnen het [Bestuurders] menu, selecteer [Bestuurders Rapporten]

 

Stap 2: Kies het type rapport

Aan de linkerzijde staan de soorten rapportages binnen deze categorie:

  • Selecteer het rapport naar keuze (hier: Bestuurdersovertredingen)
  • Selecteer de gewenste bestuurders (in dit voorbeeld: Alle bestuurders)

 

Stap 3: Selecteer [E-mailschema]

Druk op de knop [e-mailschema]

 

Stap 4: Vul het e-mailschema in. De velden worden hieronder uitgelegd.

Start op: Dit is de dag waarop het e-mailschema in gaat.

Einde op: Dit is de laatste dag waarop het e-mailschema stopt

Aantal keren: Vul het gewenste aantal in, maximaal 20. Meer dan 20 is niet toegestaan om onnodige e-mailstromen te voorkomen. Verderop in het stappenplan zie je hoe je het e-mailschema kunt verlengen.

Rapport Herhalingen: Vul in: Wekelijks of Maandelijks

Locatie: Vul je locatie in indien het een andere locatie betreft. Wil je meerdere locaties, maak dan een apart e-mailschema aan per locatie.

Datum bereik:
a.  Afgelopen Maand betreft een kalendermaand,géén gebroken maand. Wanneer je de herhaling op wekelijks hebt staan en dit veld op ‘Afgelopen maand’ krijg je elke week hetzelfde rapport, namelijk die van de vorige kalendermaand.

Email Settings: Het originele e-mailadres kun je niet aanpassen. Dit is van de beheerder. Rapportages kunnen ook gestuurd worden naar additionele adressen. Meerdere adressen kunnen worden gescheiden d.m.v. een ‘punt-komma’ (;)

PDF of CSV: Wil je het rapport als document in .PDF ontvangen of wil je nog bewerkingen doen in bijv. Excel. Indien het soort rapport het toestaat kan het in .CSV formaat worden opgevraagd.

Wachtwoord: Je kan de .PDF en .CSV bestanden beveiligen met een wachtwoord. 

Ik krijg géén rapportages meer in mijn mailbox.

In dit geval kan het zijn dat de limiet van herhalingen is bereikt (zie boven bij stap 4 – Aantal keren). Om dit te verlengen, volg de volgende stappen:

 

 

De laatste drie e-mails bevatten een link. Als je hierop klikt dan wordt het e-mailschema automatisch verlengd.

Hoe moet ik opschonen, bijvoorbeeld bestuurders die uit dienst zijn eruit halen?

Volg deze handleiding of bekijk onderstaande video.

Werkt TIS-Web® met alle browsers?

TIS-Web® werkt met Internet Explorer, Google Chrome en Mozilla Firefox.

Ik moet data aanleveren aan de controlerende instantie hoe moet dat?

Volg de instructies van onderstaande handleiding.

TIS-Web® data ophalen

Hoe lang moet ik mijn data bewaren?

TIS-Web® bewaart automatisch de bestanden conform Europese richtlijnen. Dit houdt in:

  • Ruwe tachograafdatabestanden wordt bewaard gedurende 2 jaar
  • Rapporten worden bewaard tot 13 maanden terug

Na 2 jaar worden deze bestanden uit TIS-Web® verwijderd.

LET OP: De Nederlandse Belastingdienst heeft te kennen gegeven dat tachograafdata valt onder administratieve handelingen/data. Administratieve data moet volgens De Belastingsdienst 7 jaar bewaard worden. Houd er rekening mee dat je zelf back-ups van je data moet maken om deze gedurende deze 7 jaar te bewaren (zie hieronder).

Hoe maak ik een back-up van mijn TIS-Web® bestanden?

De procedure hiervoor is identiek aan het downloaden van TIS-Web® data indien je deze moet aanleveren aan controlerende instanties. In dit geval schrijf je de downloads naar een beveiligde en beschermde back-up bestemming.

Een beschrijving hoe data te downloaden vanuit TIS-Web® vind je hier.

Bestanden uit TIS-Web® downloaden

Kan ik mijn TIS-Web® wachtwoord wijzigen?

Het TIS-Web® wachtwoord is altijd te wijzigen. Voordat je de TIS-Web® service aanklikt op het switchboard, klik je op gebruikersinstellingen en vervolgens op het wachtwoord wijzigen gedeelte.

Ik heb mijn wachtwoord verkeerd ingegeven.

Indien je 3 keer een verkeerd wachtwoord hebt ingegeven, wordt je IP adres 20 minuten geblokkeerd. Daarna kun je opnieuw inloggen.

Geen bestanden meer in TIS-Web na 1 december 2018

Om vanuit RTM Office data nog in TIS-Web te krijgen dienen de background services van RTM Office te voldoen aan de laatste veiligheidseisen.

 

RTM Office

Gebruik je RTM Office, dan dient een certificaat vervangen te worden. Het bestand en instructie hoe dit te vervangen vind je hier:

RTMOfficePatch(certificate 01-12-2018).zip

 

RTM-Web

Gebruik je RTM web, dan moeten de background services aangepast worden. Dit kun je doen door het update bestand te downloaden en te installeren. Het bestand en de instructies kun je vinden op onze site bij de veelgestelde vragen (FAQ) over TIS-Web®:

https://www.my-fis.com/Fleetservices/tis3/DownloadMSIService.aspx

FAQ TachoDataCheck

Wat is een TachoDataCheck en wat wordt er allemaal gecontroleerd?

Controle op volledigheid van archief data (hiaten en conflicten)
Controle op gebeurtenissen en fouten voertuigen
Controle op overtredingen en fouten bestuurders
Controle op bediening van rust/arbeid (verhouding)
Controle op (handmatige) invoer landcodes
Risico analyse van overtredingen
Potentiele boete indicatie

Wat is een boete indicatie en in hoeverre komt dat overeen met de werkelijkheid?

Wij hanteren in de basis de boetecatalogus conform de staatscourant als door de overheid vermeld op:

Lees hier de Beleidsregel boeteoplegging

Daarbij doen wij qua doorrekening een aanname van de mogelijk op te leggen boete echter kan daar door de gehanteerde methodiek natuurlijk een afwijking in onstaan. Het is uiteindelijk aan de overheid of en welke boete er uiteindelijk echt opgelegd zou worden.

Hoe bestel ik een TachoDataCheck?

Na je aanvraag ontvang je binnen 4 werkdagen een email met instructies om de bestanden aan te leveren

Over welke periode wordt het rapport gemaakt?

Dat is de data die je volgens de regelgeving al in bezit moet hebben. Bij voorkeur uit een periode van het voorgaande kwartaal; (dat dient data van minimaal 4 á 5 maanden geleden te zijn).

Wat moet ik aanleveren?

De 'C-bestanden' en 'M-bestanden' van de gevraagde periode.

 

 

Hoe kan ik de bestanden aanleveren?

Per e-mail. Bij voorkeur in een zip-file met als documentnaam de bedrijfsnaam en evt. voucher nummer.

Waar moet ik de data naartoe sturen?

Graag sturen naar tachocheck@vdonl.nl

Kan ik aanspraak maken op de uitkomsten van het rapport?

Continental heeft geen enkele juridische aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid voor de juistheid of volledigheid van de informatie in dit rapport.

Wordt mijn data vertrouwelijk behandeld?

Je data wordt uiterst vertrouwelijk behandeld. De data dient alleen als input voor het rapport.

Wat doe je met mijn data na het onderzoek?

Na afronding van het onderzoek wordt de data vernietigd en verwijderd.

Is het een eenmalige check of zit ik direct vast aan een abonnement?

Het betreft een eenmalige check dus je zit nergens aan vast. Het is ook mogelijk in abonnementsvorm, waarin je doorlopend verzekerd bent van advies.

 

Meer over TachoDataPro

Tot wanneer is de TachoDataCheck voucher geldig?

Als je in het bezit bent van een voucher dan staat daar de geldigheidsdatum op vermeld.

Kan ik de waarde van de voucher voor andere artikelen/producten gebruiken?

Nee dat is niet mogelijk.

FAQ Digitaal ondertekenen

Ik krijg een link voor ondertekenen, wat moet ik nu doen?

1. Je krijgt een email van Continental dat een contract ter ondertekening wordt aangeboden. In deze mail bevindt zich een link, selecteer deze.
2. In het ondertekenportaal aangekomen zullen eerst alle documenten bekeken moeten worden. Deze hoef je niet te tekenen. Dat komt later.
3. Zijn alle documenten kompleet en correct, ga dan naar de stap: Ondertekenen.
4. Zet je voor en achternaam in het Naam Veld en teken daarna in het onderteken veld. 
5. Door op de knop te drukken, zijn alle aangeboden documenten in één keer ondertekend.

Documenten worden in een serie-flow aangeboden. Zodra de laatste in de flow heeft getekend, dan krijg je twee documenten in je mailbox:
a. Het ondertekende digitale document met alle handtekeningen.
b. Een transactiebon. Bewaar ook deze bij het document. Hierin zijn alle stappen van het ondertekenen geidentificeerd.

Is digitaal ondertekenen rechtsgeldig?

De europeesche unie heeft bepaald dat (geavanceerd) electronish ondertekenen rechtsgeldig is, mits dat er voldaan wordt aan richtlijnen. Deze zijn beschreven in verordening EC/1999/93 voor electronisch ondertekenen (ETSI 102 042 - geavanceerd digitale handtekeningen) en de EU elDAS verordening (2014)
Continental heeft als partner Signhost die aan deze richtlijnen voldoet.

Document Juridische Verklaring Ondertekenen

Ik wil meer weten over digitaal ondertenenen

Digitaal ondertekenen is voor velen nog onwennig. Paraafjes onder elke pagina en een "echte" handtekening aan het einde van elke contract. Het eenmalig digitaal ondertekenen met een PC muis of een vinger /stylus op een touch screen of tablet is onwennig en ziet er onhandig uit. Kan dat allemaal wel? Dat kan inderdaad. Wilt je meer weten over
digitaal ondertekenen, dan wordt dit uitgelegd in het volgende document.

Document Whitepaper bewijskracht Digitale Handtekening

Welke partij kiest Continental/VDO en is deze partij betrouwbaar?

Continental/VDO werkt samen met Ondertekenen.nl. Deze maakt gebruik van Signhost, een partij die voldoet aan de wettelijke regelgeving. Contracten worden niet bewaard en er geldt een wetteliljke verplichting dat alle documenten, na een verlooptijd, volledig worden gewist. Ook mag er na tekenen niet meer bij de documenten gekomen worden om 
aanpassingen te doen. Eénmaal ondertekend en je kunt niet meer bij de documenten.

In het volgende document vind je de Strong Legal Evidence van het ondertekenportaal Signhost

Document Signhost Strong Legal Evidence

  • Advies en ondersteuning

    Wij houden je op de hoogte van regelgeving, producten, technieken, beurzen, seminars en trainingen

    Aanmelden voor nieuwsbrief