VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland

‘De TachoDataCheck was zelfs voor ons een eyeopener’

Geplaatst: 29-08-2019

Den Hartogh Logistics is een vooraanstaand logistiek dienstverlener, gespecialiseerd in bulktransport voor de chemische-, gas-, polymeer- en droge voedingsmiddelenindustrie.

Het Nederlandse familiebedrijf is in 1920 opgericht. Den Hartogh heeft een wijdvertakt wereldwijd netwerk met 42 eigen vestigingen in 23 landen. Den Hartogh heeft meer dan 1.700 werknemers en beschikt over modern materieel, waaronder 400 tanktrailers en ongeveer 600 vrachtwagens. Veiligheid en operational excellence zijn onlosmakelijk verbonden met de cultuur van Den Hartogh en dat vertaalt zich ook naar de correcte naleving van het rij- en rusttijdenbesluit.

 

Erik Groen, Project Manager bij Den Hartogh: “Al jaren voeren wij een actief beleid om onze chauffeurs te helpen conform de regels te werken. Op de eerste plaats om ervoor te zorgen dat ze iedere avond veilig thuiskomen. En bovendien willen we ons aan de wet houden. Daar zijn we alert op. De afgelopen jaren hebben we vooral ingezet op het minimaliseren van de bestuurdersovertredingen van onze chauffeurs. Het ultieme streven is natuurlijk om die naar nul terug te brengen.”

 

Kenniscentrum

Vanuit Den Hartogh’s Trucking Knowledge Center werkt Erik Groen, samen met collega Richard van Cappellen, aan de voortdurende verfijning en optimalisatie van werkwijze en naleving van regels en richtlijnen. Door alle chauffeurs in alle Europese landen waar Den Hartogh actief is. Zij vroegen VDO om een TachoDataCheck waarbij een specialist van VDO een maand aan tachograafdata analyseert en alle gevonden hiaten terugkoppelt in een overzichtelijke rapportage.

 

Hiaten en conflicten

Erik Groen: “Wij draaien maandelijks de rapportages uit VDO TIS-Web® met de bestuurdersovertredingen. Samen met de chauffeurs gaan we daarmee actief aan de slag. Dat werkt goed. Toch wilden we weten of we meer konden doen, of we ons niet teveel op één of enkele elementen aan het focussen waren. De ILT gaat steeds meer naar systeemcontrole toe. Zij vragen een set data op die ze gaan analyseren, daarin moet ieder detail dus kloppen!

De TachoDataCheck heeft ons duidelijk gemaakt dat correct werken met de tachograaf méér is dan bestuurdersovertredingen voorkomen. Zo kwamen er dingen naar voren als de correcte verhouding tussen rij- en rusttijden en de invoer van overige werkzaamheden. Allemaal zaken die je moet weten en correct moet registreren. Richard van Capellen, Manager Training Institute: “Eens. En wat ik ook heel verhelderend vond zijn de boetebedragen. In de TachoDataCheck staat per hiaat een indicatie van wat de hoogte van de potentiële boete zal zijn. Dat maakt heel snel duidelijk hoe nauwkeurig je hier eigenlijk mee om moet gaan.” 

 

 

Bewustwording

Richard: “Bewustwording is het sleutelbegrip. We kunnen een chauffeur aanspreken op een overtreding met: ‘Dat moet je niet meer doen!’. Maar woorden blijven meestal niet lang hangen. Je kunt veel beter kijken naar hoe het nu eigenlijk komt dat je die bestuurdersovertreding maakt of handelingen niet correct registreert. Snapt hij of zij het apparaat niet? Weet diegene niet wat de regels zijn? Wij willen onze chauffeurs begeleiden in het begrijpen van die overtredingen zodat zij er vervolgens correct naar kunnen handelen. Erik vult aan: “In de maandelijkse rapportage kijken we nu dus naar eventuele overtredingen, voor 2019 gaan we extra dingen toevoegen, zoals het correct invoeren van de landinformatie. Waardevol is ook dat we in de TachoDataCheck kunnen zien hoeveel hiaten er zijn per soort; wat komt het meeste voor? En ook: in welke landen worden welke fouten gemaakt?”

 

Gericht aanpakken

Erik: “Wij zien dat veel van onze chauffeurs het heel goed doen. En er zijn een aantal chauffeurs die denken dat ze het heel goed doen, maar gewoon bepaalde dingen niet weten. Dat stuk filteren we er nu uit. Zo hadden we een viertal chauffeurs die de landinvoer niet in hun standaard werkwijze hadden zitten. Dus je kunt heel gericht met die groep aan de slag. Correct werken met de tachograaf is zo’n specifiek onderdeel van transport dat we hebben besloten ook de tachograaftrainingen voor onze chauffeurs niet meer zelf te doen. Die gaan we ook neerleggen bij VDO omdat zij heel diep in de materie zitten en alle actuele ontwikkelingen kennen. We laten de kennis op de juiste plek zitten, Den Hartogh en VDO zijn niet voor niets al 60 jaar partners!”

« Nieuwsoverzicht