De Slimme Tachograaf – Wat zijn de consequenties?
Geplaatst: 09-05-2018
18 Maart 2016, de dag dat de Europese Commissie een wet aannam met betrekking tot de vernieuwde specificaties voor de tachograaf. Vanwege die specificaties krijgt het apparaat de naam “slimme tachograaf” en gaat verplicht zijn vanaf 15 juni 2019 voor voertuigen welke op of na deze datum op kenteken worden gezet. Een pittige leercurve die per vandaag al versneld kan worden door gebruikt te maken van de tools van morgen: de Workshop Tab.
De tachograaf door de jaren heen
De slimme tachograaf (ofwel Smart Tacho) wordt ook wel de derde generatie tachograaf genoemd. De eerste generatie was de analoge tachograaf, gevolgd in 2006 door de digitale tachograaf.
Figuur 1 – Van analoog naar digitaal in 2006
Na 13 jaar staat er een nieuwe generatie tachografen klaar: De slimme tachograaf die vanaf 15 juni 2019 verplicht in ieder nieuw voertuig dient te zijn ingebouwd.
Figuur 2 – Van digitaal naar slim in 2019
De slimme tachograaf
In hoofdlijnen bevat de slimme tachograaf:
- Nieuwe richtlijnen 165/2014
- Geïntegreerde GNSS Module inclusief 2e snelheidssensor welke voertuiglocaties registreert
- DSRC module voor nearby (dichtbij) draadloze communicatie voor controlerende instanties
- Nieuwe encryptie
- Verbeterde verzegeling
- Intelligent Transportation System (ITS) interface
Wat maakt de slimme tachograaf slim?
In eerste instantie verwijst het ‘slim’ zijn naar alle nieuwe functies in de tachograaf om manipulatie te voorkomen en controles langs de weg eenvoudiger en sneller uit te voeren. Maar een Smart Tacho is meer, het is namelijk een toekomstgericht apparaat wat in staat is om voertuiggegevens, of gegevens van apparaten die met de tachograaf verbonden zijn, uit te lezen. De basis architectuur van de nieuwe tachograaf is erop voorbereid om dit soort systemen in de toekomst erop aan te laten sluiten middels o.a. een geïntegreerde ITS interface. De koppeling wordt tot stand gebracht middels Bluetooth® en biedt in de toekomst aansluitmogelijkheden voor bijvoorbeeld geïntegreerde on-board weegsystemen en mobiele applicaties.
Figuur 3 – Overzicht van de functies en interfaces van de smart tachograaf
Wat gaat er zoal veranderen en wat betekent dit voor werkplaatsen, planners en chauffeurs?
Op het internet is veel te vinden over wat de tachograaf zal gaan inhouden, maar er wordt momenteel minder ingegaan op wat deze tachograaf zal gaan betekenen voor degenen die er dagelijks mee te maken gaan hebben. Dit is deels omdat men wel weet dat er veranderingen op komst zijn, maar er bestaat tegelijkertijd nog veel onduidelijkheid over.
Voertuigen:
- Elk voertuig waarvan het kenteken wordt geregistreerd op of na 15 juni 2019 dient van de nieuwe tachograaf voorzien te zijn.
Werkplaatsen:
- Nieuwe encryptie vereist nieuw werkplaatsgereedschap.
- GNSS en DSRC modules vereisen nieuwe ijktools.
Voor bovenstaande punten geldt dat ijktools, zoals VDO’s CTCII, dit type tachograaf niet meer ondersteunt. Daarentegen is de nieuwe werkplaatstool, de Workshop Tab, hier al op voorbereid. Om de leercurve in de werkplaatsen te verkorten is de tablet al verkrijgbaar en kunnen werkplaatsen alvast kennis maken met deze, straks onmisbare, werkplaatsoplossing.
Voorbereiden op de nieuwe generatie tachografen – Vraag een Workshop Tab Demo aan
Om de eerste stappen te maken biedt Continental/VDO DTCO® 3.0 trainingen aan waarin het werken met de Workshop Tab aandacht krijgt. De 3.0 tachograaf heeft namelijk een aantal overeenkomsten met de slimme tachograaf en vandaar dat de Workshop Tab al kan worden ingezet voor diverse handelingen aan het apparaat. Het spreekt dus eigenlijk voor zich dat deze slechts 3 uur durende training uitermate geschikt is om nu alvast de juiste voorbereidingen te treffen.
Wil je meer nóg weten over de Workshop Tab en zou je deze graag gedemonstreerd willen hebben, laat dan hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Wil je op de hoogte blijven van aankomende veranderingen met betrekking tot de Smart Tacho? Zorg dat je onze nieuwsbrieven niet mist!
« Nieuwsoverzicht