VDO - A Trademark of the Continental Corporation

VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland Keeping your business moving

Heeft u de gratis nieuwe ijkingposter al?

Geplaatst: 31-03-2016

Wetgeving verandert en de tachograaf verandert mee. Ben je al op de hoogte van de laatste veranderingen en welke impact dit heeft op uw werkwijze? Hieronder wordt het ijkproces, aan de hand van de nieuwe VDO ijkingposter, in 16 stappen uitgelegd. Om nóg beter op de hoogte te blijven van de laatste veranderingen, biedt Continental/VDO ook hoog aangeschreven praktijkgerichte opfristrainingen aan. Interesse? Meer informatie vinden of inschrijven kunt u via onderstaande link.

Tachograaf trainingen

Wilt u de ijkingposter in A1 formaat in uw werkplaats hebben hangen?

Continental/VDO verstrekt per werkplaats 1 gratis poster. Een preview van deze poster vindt u middels onderstaande link.

Preview ijkingposter

Stap voor stap door de nieuwe ijkingposter

00_Stap0

Voor we beginnen:

  • Controleer de bandenspanning aan de hand van de door de fabrikant opgegeven druk
  • Voertuig dient onbeladen te zijn
  • Profiel van de banden moet minimaal 1,6 millimeter zijn
  • Bij digitale tachografen: Plaats werkplaatskaart als enige kaart in de tachograaf
  • Check het type tachograaf en de registratiedatum van het voertuig
    • 1 mei 2006: Vanaf deze datum is een digitale tachograaf verplicht
    • 1 oktober 2011: Niet verplicht, maar weet u het nog? De 1-minuut-regel zit in de tachograaf
    • 1 oktober 2012: Digitale tachografen dienen gekoppeld te zijn met een 2e snelheidssignaal (IMS).

 

00_Stap1

Extra: Tachografen in voertuigen met kentekens geregistreerd op 1 oktober 2012 of later dienen voorzien te zijn van een tweede snelheidssignaal (IMS). Controleer bij deze voertuigen of het IMS signaal aanwezig is. Als u het contact aanzet ziet u deze ruit  ♦  op de bovenste regel in het midden van het display verschijnen.

00_Stap2

Controleer ook of het KITAS serienummer overeenkomt met dat op de print-out.

Extra: Vanaf DTCO® versie 2.2 is er een nieuwe kalibratieblok (6) zichtbaar op de print-out. Dit blok wordt geregistreerd zodra de IMS-functie op de tachograaf “uit” wordt gezet. Meer informatie is te vinden op pagina 4 van de volgende bijlage:

Kalibratieblok 6

00_Stap3

Workshop Tab: Naast de manipulatiekey, kunnen manipulatie rapporten ook direct vanaf de nieuwe Workshop Tab gegenereerd worden. Meer weten over de Workshop Tab?

Lees hier

Melden manipulatie bij de RDW: Vanaf 2 maart 2016 is het verplicht elke manipulatie schriftelijk te melden bij de RDW. Ook als de tachograaf spanningsloos is geweest zonder dat er een werkplaatskaart is gebruikt.

Extra: Vanaf de DTCO® 2.2 zijn er folie verzegelingen aangebracht op de behuizing. Het is verplicht deze te controleren op manipulatie. Daarnaast adviseert Continental/VDO de op de folie aanwezige unieke nummers te verifiëren met de nummers op de print-out van de technische print.

Verzegelingen DTCO® 2.2

00_Stap4

Nieuwe wetgeving voor werkplaatsen: Het is vanaf 2 maart 2016 verplicht het juiste werkplaatsgereedschap in huis te hebben dat naast het controleren, ook de KITAS kan instellen. Hebt u Continental/VDO apparatuur, dan kan dit met de CTC-II en de nieuwe Workshop Tab.

00_Stap5

Tip: Vergelijk het KITAS serienummer van de eerste print-out (stap 2) met de nummer op deze print-out.

00_Stap6

Weet u het nog? De afgelegde weg van 5 wielomwentelingen delen door 5. Omtrek definiëren in millimeters.

00_Stap7

Dit is het aantal impulsen per 1000 meter.
Voer je deze uit op de rollenbank? Pas eerst de juiste correctie waarde toe mits deze van toepassing is op je bank. De CTC-II met de laatste software heeft deze correctie tabel al aan boord, zet de test op “automatisch”.

00_Stap8

W=K is “ijken”. Bij digitale tachografen mag de afwijking maximaal 1% bedragen.

00_Stap9

Zorg voor een frisse start. Verwijder alle storingen, ook die tijdens het ijken hebben plaatsgevonden.

00_Stap10

Tip: Druk op de [APAR] knop om in de testmenu te komen en test het telwerk. Maximale afwijking is 10 meter

Snelheidstest: Gebruik in [APAR] de “variabele snelheid” test om de afwijking van de snelheidsmeter te testen. Maximale toegestane afwijking is 1 km/uur.

Proefrit: Eerst de test op het apparaat uitvoeren. Maak daarna een proefrit van minimaal 1 km. Controleer of de tachograaf functioneel naar behoren werkt.

00_Stap11

Pas op: Haal de spanning niet van de tachograaf af!
Alle onderdelen altijd bij de hand hebben? Onze kalibratiekit (A2C59514326) heeft alle benodigde onderdelen, inclusief de batterij, kaartsleufreiniging, certificaten, folies, printpapier en nog veel meer.

00_Stap12

Op de werkplaatskaart worden alle ijkgegevens bewaard. Deze kaart heeft ruimte voor maximaal 88 ijkingen, zorg dus regelmatig voor een back-up van uw ijkdata. De technische data heeft de ijkdatum met ijkwaarden vastgelegd. Bewaar deze gegevens bij het testcertificaat van stap 13 voor minimaal 3 jaar (bewaarplicht voor de RDW. Hebt u deze nodig voor andere overheidszaken, dan kan een langere bewaarplicht gelden.

Weetje: Het 24 uurs-rapport geeft aan dat stap 10 is uitgevoerd (kilometerstanden en ritregistratie geven aan dat een proefrit op deze ijkdag is uitgevoerd).

00_Stap13
Plaats de Workshopkey in de USB-poort van de werkplaats PC en print het certificaat. Met de nieuwe Workshop Tab kan dit direct vanuit de Tab gedaan worden. Bewaar dit certificaat zoals is aangegeven in stap 16.

00_Stap14

Hebt u manipulatie geconstateerd, dan dient deze schriftelijk gemeld te worden bij de RDW (zie stap 3).

00_Stap15

-

00_Stap16

De RDW verplicht deze voor minimaal 3 jaar te bewaren. Hebt u deze nodig voor andere overheidszaken, dan kan een langere bewaarplicht gelden.

« Nieuwsoverzicht
  • Producten en training

    Regel het online

    Shop
  • Advies en ondersteuning

    Wij houden je op de hoogte van regelgeving, producten, technieken, beurzen, seminars en trainingen

    Aanmelden voor nieuwsbrief