VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland

Kennissessie Slimme Tachograaf goed bezocht

Geplaatst: 20-12-2018

Op 28 en 29 november 2018 kwamen transportondernemers, fleetmanagers en vrachtwagenchauffeurs samen in Soesterberg. VDO organiseerde er de Kennissessie Slimme Tachograaf. Middag- en avondsessies waarin vijf gerenommeerde sprekers de markt op de hoogte brachten van alle veranderingen die de nieuwe slimme tachograaf (DTCO® 4.0) met zich meebrengt. Een korte impressie.

 

De EU heeft besloten: Per 15 juni 2019 wordt de Slimme Tachograaf verplicht voor alle nieuwe voertuigen met een laadvermogen boven 3,5t. Deze nieuwe tachograaf, DTCO® 4.0, is een slim systeem met veel nieuwe functionaliteiten. Zo kunnen autoriteiten bepaalde activiteiten uit de tachograaf op afstand en al rijdend uitlezen. Ook bewaart de tachograaf iedere drie uur de GPS-positie van het voertuig. Werken met de nieuwe tachograaf betekent een behoorlijke verandering voor de chauffeur, fleetmanager en transportondernemer. Zo vereist de verplichte registratie/archivering van tachograafdata voor menig onderneming aanpassingen in de automatisering.

 

Vijf sprekers gaven ieder hun perspectief op de Slimme Tachograaf en de veranderingen die de nieuwe wetgeving met zich meebrengt.

 

Continental / VDO: Voordelen gebruiken

Joep Strijers, sales manager van Continental / VDO gaf een goede inkijk in de DTCO® 4.0. Uit zijn presentatie blijkt dat de nieuwe tachograaf veel meer signalen combineert om manipulatie moeilijker te maken en controles te vergemakkelijken. Daarnaast biedt DTCO® 4.0 ook voordelen voor de transportondernemer. De tachograaf verzamelt veel data die ingezet kan worden voor efficiëntere transportplanning en het besparen van kosten voor brandstof en onderhoud. De hoeveelheid data die de tachograaf kan verwerken en versturen neemt alleen maar toe. Zo is de tachograaf voorbereid op ITS (Intelligent Transport Systems) en kan deze in de toekomst koppelen met services van derde partijen, zoals tolverwerking, brandstofbeheer en payrolling. Duidelijke boodschap van Strijers: transportondernemers en vooral werkplaatsen moeten hun randapparatuur voor het uitlezen, ijken en repareren van tachografen updaten om te kunnen werken met de nieuwe tachograaf.

 

KIWA: Nieuwe kaarten

Paul Ras van KIWA gaf inzicht in de organisatie achter de tachograafkaarten. Met de komst van de nieuwe tachograaf wordt het aanvraagproces eenvoudiger. Of dit resulteert in een gunstigere prijsstelling was ten tijde van de Kennissessie nog niet duidelijk. Verder is het goed om te weten dat ook de oude chauffeurskaarten kunnen worden gebruikt in de nieuwe tachograaf. De oude kaarten kunnen niet alle gegevens van DTCO® 4.0 verwerken waardoor gebruikers niet profiteren van alle voordelen.

 

ILT: Meer systeemcontrole

Jeffrey Geesdorp, senior inspecteur ILT, deed uitgebreid een boekje open over de werkwijze en focus van de controlerende instantie. Met ruim 1100 medewerkers is de ILT verantwoordelijk voor toezicht en handhaving op diverse vervoersmodaliteiten. Door de beperkte capaciteit van de organisatie heeft de ILT een aantal focusgebieden gedefinieerd. Deze zijn bepaald op basis van het maatschappelijk belang. Goederenvervoer is zo’n focusgebied. Dat betekent niet per se dat het aandeel controles onderweg flink zal toenemen of dat de organisatie stevig gaat inzetten op ‘aflezen op afstand’. Duidelijk is dat de ILT wel stevig inzet op systeemcontrole. Met andere woorden: op de registratie en administratie. Transportondernemers doen er verstandig aan hun tachograafadministratie goed op orde te hebben en te houden.

  

TLN: tips voor correct tachograafgebruik

Erik Busser van brancheorganisatie TLN bracht vooral een hele berg tips aan de transportwereld om correct om te gaan met de tachograaf en -administratie. Omdat hij in de praktijk toch steeds vele fouten tegenkomt, wreef hij zijn toehoorders onder de neus wat dat nu eigenlijk kost. Een dag ontbrekende voertuiggegevens kan zomaar leiden tot 4400 Euro boete per voertuig per dag. Hij gaf de tip om regelmatig rapporten te draaien uit de tacho-administratiesoftware (bijvoorbeeld TIS-Web®) zoals ‘Hiaat/Conflicten’ en ‘Rijden zonder Kaart’, om er zeker van te zijn dat je niet in de valkuil trapt.

 

Vallenduuk Advocaten: toezicht vs. opsporing

In een wervelende eindpresentatie zetten advocaten Marcel Kikkert en Kevin Vierhout het hele nieuwe tachograafsysteem maar eens op losse schroeven. Want mag de nieuwe tachograaf binnen de privacywet eigenlijk wel zomaar zoveel gegevens verzamelen? Ook de controlebevoegdheid van de ILT bleef niet gespaard. Dat zit zo: Een tachograaf controleren is toezicht houden, daaraan moet je in Nederland meewerken dat is een plicht. Echter een slimme tachograaf op afstand uitlezen gebeurt zonder je medeweten. Bovendien analyseert de ILT de data en bepaalt aan de hand daarvan of ze dieper wil controleren. Dan hebben we het volgens Vallenduuk niet meer over toezicht, maar opsporing (want er is een vermoeden van misdrijf) en dan zijn de rechten anders verdeeld. Aan opsporing hoef je namelijk niet mee te werken. Hoe dit in de praktijk uitpakt en wat een rechter daarvan vindt, kan nog niemand met zekerheid zeggen. Interessant is het wel!.

 

U leest het, de Kennissessie Slimme Tachograaf bood vanuit 5 perspectieven een interessante kijk op de ontwikkelingen rondom de nieuwe tachograaf. Dat er veel gaat veranderen is duidelijk. Continental / VDO houdt u op de hoogte.

« Nieuwsoverzicht