Persbericht - Agritechnica 2023: ProViu 360 surround view camerasysteem

Geplaatst: 11-10-2023

• DLG-keurmerk voor het ProViu 360 surround-view camerasysteem voor gebruik in landbouwvoertuigen
  • Nieuwe functies waarschuwen voor botsingen, verbeteren het overzicht en maken efficiëntere processen mogelijk
  • Slimme en duurzame oplossingen van Continental voor de landbouw op Agritechnica

ProViu 360 surround-view camerasysteem verbetert veiligheid in agrarische sector

Onder het motto "Our Smart Farming. For Your Harvest of Tomorrow" presenteert technologie-bedrijf Continental dit jaar op de Agritechnica een breed scala aan producten en digitale oplossingen voor de landbouw. Belangrijk hoogtepunt is het innovatieve ProViu 360 surround-view systeem. Dankzij functies die speciaal zijn ontworpen voor veeleisend gebruik in de landbouw, werd ProViu bekroond met het officiële zegel "DLG-goedgekeurd". Deze prijs wordt uitgereikt door de Duitse Landbouwvereniging (DLG) voor agrotechnische producten. De ProViu 360 overtuigde de jury vooral in de categorieën "Gezichtsveld en schermgrootte" en "Bediening en gebruik". De testers vonden het bijvoorbeeld erg handig voor bestuurders van landbouwmachines dat het ProViu 360-systeem zowel de achterste powerlift als de voorste powerlift tijdens het koppelen weergeeft. "We zijn blij dat ons surround-view-systeem voor landbouwmachines de onafhankelijke DLG-experts ervan heeft overtuigd dat het niet alleen geschikt is voor de uitdagende activiteiten in de landbouw, maar dat het ook kan worden aanbevolen om de veiligheid van grote landbouwmachines en de mensen om hen heen te vergroten", zegt Rob Tamse, managing director van Continental Automotive Trading Nederland.

Beter overzicht, minder dode hoeken, betere veiligheid

Tijdens de ontwikkeling van ProViu 360 hebben de experts van Continental gebruik gemaakt van hun jarenlange ervaring en diepgaande kennis van omgevingsdetectie bij personenauto's. Dit was een “technologische springplank” voor innovaties in grotere voertuigklassen met kleinere productieruns, zoals in de agrarische sector.

De beelden, gemaakt door vier camera's met HDR (High Dynamic Range) en een resolutie van 1,3 megapixels met een kijkhoek tot 194 graden, worden gecombineerd in de besturingseenheid, waarna een speciaal complex algoritme een perfect beeld van het voertuig creëert vanuit vogelperspectief. Dit zorgt voor een beter overzicht van de omgeving en elimineert blinde vlekken.

De ProViu 360 heeft ook drie extra functies die nieuwe normen stellen voor surroundcamerasystemen: "Pedestrian Detection" bouwt voort op het City Emergency Brake Assist-systeem, dat zijn oorsprong vindt in de ontwikkeling van personenauto's. Het systeem identificeert mensen in de nabijheid van de landbouwmachine om te waarschuwen voor dreigende botsingen. "Clean Camera Assist" houdt het platform operationeel door de bestuurder te waarschuwen wanneer een camera vuil of geblokkeerd is. En het "Transparante chassis" biedt een beter overzicht en een grotere precisie voor extra brede oogstmachines. Voor deze laatste functie is een camera aan de voorzijde gemonteerd die het gebied vóór het voertuig filmt en de beelden naar de besturingseenheid stuurt, die vervolgens de beelden weergeeft op basis van de stuurhoek en snelheid van het voertuig. Op deze manier maakt het transparante chassis een zicht "door" het voertuig mogelijk voor de bestuurder, ondanks zijn eigen beperkte zicht naar voren. Wielsporen en diepe kuilen in de grond zijn bijvoorbeeld duidelijk te zien.

Agritechnica 2023

Op stand A19 van Continental in hal 20 ligt de focus op toekomstgerichte technologieën, zoals AI-gebaseerde systemen, autonome mobiele robotoplossingen, sensoren en bandentechnologieën die zorgen voor meer duurzaamheid, veiligheid en efficiëntie op de boerderij, in de kas en op het veld. Zo wordt de slimme boerderij van de toekomst nu al realiteit voor boeren.

Agritechnica, 's werelds toonaangevende beurs voor landbouwtechnologie, vindt plaats van 12 tot 18 november 2023 in Hannover, Duitsland.