VDO - A Trademark of the Continental Corporation

Nederland Keeping your business moving

Persbericht: App om zelfstandig je tachograaf te configureren

Geplaatst: 25-01-2018

• Configuratie van de digitale tachograaf via de app zonder tussenkomst van werkplaats
  • Snelle en eenvoudige invoer van kentekens, regels voor rij- en rusttijden en herinneringen voor het downloaden van chauffeurskaartgegevens
  • Optimalisatie van bedrijfsprocessen met behulp van tachograafdata over brandstofverbruik, voertuiggewicht en meer

Eindhoven, 24 januari 2018 - De nieuwe DTCO Configuratie App van Continental maakt het nu mogelijk om rechtstreeks met de DTCO 3.0-tachograaf te communiceren en deze zelfstandig te configureren, daarmee besparen fleetmanagers kostbare tijd. Voor het toevoegen van nieuwe voertuigen aan de vloot, hoeven fleetmanagers niet langer naar een erkende reparatiewerkplaats te gaan. Instellingen zoals licentienummers, kentekens en automatische rust- en rijtijdmeldingen, voer je eenvoudig zelf in. Ook bepalen fleetmanagers nu zelf hoe de tachograaf zich gedraagt als het contact van het voertuig wordt uitgeschakeld.

"Met deze nieuwe app in onze portfolio kunnen tachografen in slechts enkele minuten worden geconfigureerd in plaats van enkele uren", zegt

Rob Tamse, managing director bij Continental / VDO. “Zo kunnen nieuwe voertuigen zonder administratieve rompslomp razendsnel in gebruik worden genomen. Met de DTCO 3.0 en Configuratie App hebben we een gebruikersvriendelijke oplossing ontwikkeld die het werk van fleetmanagers vereenvoudigt, bijdraagt aan een optimaal bedrijfsproces en de efficiëntie verhoogt."

Automatisch schakelen wanneer de bestuurder een pauze neemt

Een bijzonder interessante functie voor fleetmanagers is dat ze zelf kunnen bepalen hoe de tachograaf zich gedraagt als de chauffeur het contact aan- of uitzet. Afhankelijk van de gekozen instelling schakelt de digitale tachograaf automatisch over naar rusttijd, arbeidstijd of beschikbaarheid. Daardoor hoeft een chauffeur die stopt op een rustplaats niet langer actief zijn pauze in te voeren. Dit voorkomt het risico dat de chauffeur per ongeluk zijn arbeidstijd aan laat staan. Fleetmanagers kunnen ook aangeven of standby-tijd moet worden berekend als een onderbreking van de rijtijd, of niet (afhankelijk van de bedrijfsregels en wettelijke voorschriften).

Bedrijven kunnen de App ook gebruiken om te bepalen welke voertuiggegevens in de tachograaf moeten worden opgeslagen voor eigen analyse. Dit kan variëren van brandstofverbruik tot voertuiggewicht. Deze data helpt fleetmanagers om de efficiëntie van hun wagenpark te

optimaliseren. Verder kunnen bedrijven standaard het bedrijfslogo op de tachograaf-afdrukken printen. Het logo-bestand kan eenvoudig worden geüpload via de App.

Waarschuwingen om overtredingen te voorkomen

Met de DTCO Configuratie App kunnen fleetmanagers waarschuwingen en herinneringen inplannen op basis van hun individuele vereisten. Dit zorgt voor soepele operaties en voorkomt overtredingen van de regels. Zo kunnen fleetmanagers ervoor zorgen dat een chauffeur tijdig wordt gewaarschuwd voordat hij zijn rijtijdlimiet bereikt of een extra waarschuwing activeren als een voertuig de snelheidslimiet dreigt te overschrijden.

Een andere praktische instelling is een herinnering aan de chauffeur als het tijd is om zijn chauffeurskaartgegevens te downloaden.

Basisinformatie snel en gemakkelijk invoeren

De basisinformatie die fleetmanagers met de App kunnen invoeren, omvat bestaande licentiecodes voor het activeren van extra DTCO-functies. Het kost met de App ook veel minder tijd om het land van registratie en het eerste registratienummer in te voeren. Terwijl het tot 15 minuten duurde om deze informatie via het tachograafmenu te typen, kan dit nu via de smartphone in enkele klikken.

Eenvoudige authenticatie met behulp van de bedrijfskaart

De DTCO Configuratie App gebruikt de bedrijfskaart in de tachograaf voor authenticatie. Na succesvolle authenticatie maakt de App verbinding met de DTCO via VDO SmartLink, een kleine module voor draadloze Bluetooth-communicatie tussen tachograaf en smartphone.

Nu kan de gebruiker de tachograaffuncties aanpassen, aan de activiteiten van het bedrijf. De zijbalk in de app geeft een handig overzicht van de belangrijkste instellingen.

De DTCO Configuratie App werkt op smartphones en tablets en is gratis beschikbaar voor Android- en iOS-besturingssystemen. De App vormt een aanvulling op het bestaande app-portfolio van Continental / VDO waarbij alle Apps naadloos samenwerken. Zo is de TIS-Web Fleet App het programma dat gegevens over de operaties en voertuigen naar het hoofdkantoor verzendt. Fleetmanagers hebben hiermee toegang tot digitale tachografen, waarbij ze de resterende rijtijden van bestuurders kunnen inzien en kunnen nagaan wanneer chauffeurs rijden of rustperiode hebben. De VDO Driver App geeft de rij- en rusttijden voortdurend weer aan bestuurders en laat hen de DTCO bedienen met hun smartphones.

Voor jou ook gevonden:

• Producten en training

Regel het online

Shop
  • Advies en ondersteuning

Wij houden je op de hoogte van regelgeving, producten, technieken, beurzen, seminars en trainingen

Aanmelden voor nieuwsbrief