VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland

PERSBERICHT: Continental voertuigserver verbindt de elektrische Volkswagen ID. modellen

Geplaatst: 19-12-2019

  • Het nieuwe serverconcept van Continental speelt een centrale rol in de transitie om elektrische voertuigen van Volkswagen 'highly connected' te maken
  • Volkswagen gebruikt de server als een in-car-applicatieserver (ICAS1) voor zijn ID. modellen gebaseerd op de modulaire elektrische aandrijfmatrix (MEB)
  • Grote rekenkracht en een consistente scheiding van hardware en software maken de de weg vrij voor gebruiksvriendelijke functionaliteit en draadloze updates

 

Eindhoven, december 2019 - De elektronische architectuur van de moderne generatie auto’s ondergaat een ingrijpende verandering: van veel individuele control units voor de diverse systemen, gaan we naar een of enkele krachtige computers. In de toekomst leveren deze computers de rekenkracht voor alle functionele domeinen in het voertuig. Continental ontwikkelde een speciale voertuigserver die nu bij Volkswagen in productie gaat als in-car-applicatieserver (ICAS1). Volkswagen gebruikt ICAS1-technologie voor zijn komende ID. elektrische modellen, die gebaseerd zijn op de zelf ontwikkelde modulaire elektrische aandrijfmatrix MEB.

 

Het innovatieve ICAS1-concept biedt tal van voordelen, waaronder een groot aantal functies voor voertuigconnectiviteit. Zo is het met het systeem mogelijk om via een draadloze verbinding nieuwe functies en veiligheidsupdates in het voertuig te installeren. De server is gebouwd op de jarenlange ervaring van Continental met gateway-control units, waarvan de functie nu deel uitmaakt van de veel uitgebreidere ICAS1. Het conceptuele framework voor de server is een high-performance computerplatform, ontwikkeld door Continental in samenwerking met Elektrobit.

Continental is er trots op dat het serverconcept nu in serieproductie gaat bij Volkswagen. De partners luiden hiermee een nieuw tijdperk in en realiseren met ICAS1 een mijlpaal in de digitale transformatie. Dankzij de nieuwe serverarchitectuur is het voertuig onderdeel van het Internet of Things, wat bijdraagt aan hogere functionaliteit en comfort in het voertuig.

 

 

Veel rekenkracht voor volledig elektrische en connected voertuigen

De overstap van Volkswagen naar een serverarchitectuur voor zijn elektrische modellen is een logische beslissing, omdat vooral elektrische voertuigen profiteren van de digitalisering. Dit omvat functies zoals geoptimaliseerde routeplanning en het vinden van laadpalen. Tegelijkertijd biedt de serverarchitectuur een verbinding met de digitale wereld van mobiele diensten en data.

 

De ICAS1 omvat zowel de bestaande gateway-functies als de uitgebreide functies van het body control-domein. Zo coördineert het draadloze updates en regelt het laadbeheer voor de batterij. Afhankelijk van het Volkswagen ID. model en de functies, leveren in de toekomst twee of drie servers de rekenkracht voor het hele voertuig.

 

 

Naast veel meer rekenkracht in vergelijking met klassieke automotive-systemen, biedt de

ICAS1 een stelselmatige scheiding van hardware en software. De basissoftware is ontwikkeld door Elektrobit op basis van een Adaptive AUTOSAR. Dankzij de scheiding kunnen zowel Volkswagen-

applicaties en software van derden worden geïntegreerd en bijgewerkt. De voertuigserver ondersteunt tevens informatie-uitwisseling via Gigabit Automotive Ethernet.

 

 

« Nieuwsoverzicht