Persbericht: Digitalisering redt levens - Continental werkt aan slimme Right Turn Assistance

Geplaatst: 05-09-2018

• Continental toont ontwikkeling van Right Turn Assistance, intelligent systeem om rechtsaf slaan veiliger te maken
  • Kunstmatige intelligentie helpt het gedrag van voetgangers en fietsers te beoordelen
  • Right Turn Assistance gebruikt een combinatie van radar en cameratechnologie
  • Persconferentie van Continental, IAA Commercial Vehicles: 19 september om 14.15 uur

Eindhoven, 3 september 2018 – Tijdens de 67e editie van de IAA Commercial Vehicles, die van 20 t/m 27 september in het Duitse Hannover wordt gehouden, toont technologiebedrijf Continental de toekomst van systemen die rechts afslaan voor vrachtwagens veiliger moeten maken. De experts van het bedrijf zijn hard aan het werk om het systeem uit te ontwikkelen. Continental biedt op dit moment al Right Turn Assistance-radarsystemen aan voor OEMs. Het bedrijf werkt ook aan de introductie van geschikte After Market oplossingen. De komende jaren gaan deze hulpsystemen nog effectiever worden door de toevoeging van camera’s en het gebruik van kunstmatige intelligentie.

Met name in het stadsverkeer lopen vrachtwagens bij het rechts afslaan een groot risico een fietser of voetganger te raken. Internationaal gaat er steeds meer geluid op om systemen die rechts afslaan van vrachtwagens en bussen veiliger maken te gaan verplichten. Omdat EU-brede wetgeving in dit opzicht de komende jaren echter nog niet wordt verwacht, rekenen landen als Duitsland daarom op de vrijwillige keuze van de automotive markt en de transportsector om dergelijke systemen toe te passen. Aangezien deze systemen veel ongelukken helpen voorkomen, zijn ze al uiterst populair. Het intensieve werk van Continental aan de verdere ontwikkeling van systemen voor Right Turn Assistance zal de veiligheid in het verkeer verhogen.

Drie generaties veiligheid: van radar tot camera tot kunstmatige intelligentie

Moderne hulpsystemen, zoals de OEM-systemen die Continental al aanbiedt, kunnen de chauffeurs van zware voertuigen waarschuwen voor voetgangers of fietsers in hun blinde hoek. Een dergelijk systeem op radarbasis bepaalt de locatie van weggebruikers en berekent de tijd totdat er zich mogelijk een botsing zal voordoen. De tweede generatie van het Right Turn Assistance systeem wordt nog efficiënter. Dit systeem gaat nauwkeuriger onderscheid maken tussen gevaarlijke en niet-gevaarlijke situaties. Hiervoor wordt het op radar gebaseerde systeem uitgebreid met camera’s. Binnen een paar jaar kan het systeem – met behulp van kunstmatige intelligentie - zelfs complexe en onvoorspelbare verkeerssituaties nauwkeurig interpreteren en de chauffeur waarschuwen. Automatisch remmen in noodsituaties is technisch al haalbaar. Om adequaat en alleen indien nodig te reageren, moet het systeem gebaren en bewegingen kunnen herkennen. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van machine learning. Kunstmatige neurale netwerken en beeldvormingstechnieken werken daarbij samen om een naderende fietser en voetganger veel eerder te detecteren en te interpreteren welke richting de voetganger of fietser waarschijnlijk op zal gaan.

“Make the digital leap!” Continental presenteert innovaties voor de overstap naar het digitale tijdperk

Continental presenteert het Right Turn Assistance systeem in de Continental Innovation Truck. In dit demonstratievoertuig is een werkend RTA-systeem met gebaarherkenning aanwezig. Dit systeem is binnen een paar jaar als standaardsysteem leverbaar. Bezoekers aan de IAA Commercial Vehicles in Hannover kunnen diverse generaties van deze systemen met eigen ogen bekijken in de Innovation Truck op het buitenterrein en op de stand van Continental, B11/A06, in hal 17.

Met de slogan van Continental, “Make the digital leap!”, laat het technologiebedrijf zien hoe de transportsector de overstap naar digitalisering maakt. Continental heeft een scherpe focus op het vinden van technische oplossingen voor uitdagingen van het transport in de stad, langeafstandsvervoer, transportplanning en wagenparkbeheer. Waar het motto van 2016 was ‘Tradition. Trust. Transformation’, voegt Continental daar nu nog meer dan eerst digitalisering en kunstmatige intelligentie aan toe. Zo ontstaan echt nieuwe kansen en mogelijkheden.

Gezien het snelgroeiende volume aan stedelijk verkeer is het terugdringen van emissies en ongelukken steeds belangrijker. De antwoorden van Continental op dit vraagstuk bevorderen duurzaam stedelijk vervoer en brengen ons dichter bij “Vision Zero” (nul verkeersdoden). Het systeem om veiliger rechts af te slaan is slechts een van de vele voorbeelden op dit gebied.

Op langeafstandsroutes zijn de op veiligheid gerichte wettelijke voorschriften en strengere emissierichtlijnen, een uitdaging ­­­voor fabrikanten. En transportondernemingen moeten ook hun brandstofkosten onder controle houden en hun productieve uren optimaliseren. Efficiency is ook het sleutelwoord voor wagenparkbeheerders en planners. In het licht van de zware concurrentie en de relatief kleine marges heeft elke wegvervoerder die het hoofd boven water wil houden een digitaal controlecentrum nodig dat gebruikmaakt van real-time gegevens. Met haar digitale expertise en brede portfolio aan banden, luchtveren, aandrijftechnologie, hulpsystemen voor chauffeurs en wagenparkbeheeroplossingen biedt Continental de technologieën die succes gaan opleveren in de wereld van bedrijfsvoertuigen.

Continental toont de nieuwste producten en oplossingen tijdens de IAA Commercial Vehicles in hal 17, stand B11/A06. Het technologiebedrijf presenteert de eerste beurs-highlights op de IAA-persconferentie op 19 september, van 14:15 tot 14:40, in kamer 3B van het Convention Center.