PERSBERICHT: eCall baant weg voor Europese voertuigconnectiviteit

Geplaatst: 09-05-2018

• Automatisch noodalarmsysteem (eCall) verplicht voor elke nieuwe toelating vanaf april 2018
  • Functie vermindert reactietijd en kan leiden tot minder verkeersdoden
  • Connectiviteit wordt de standaard in voertuigen dankzij ‘telematica unit’
  • Continentals telematica-portfolio is klaar voor productie en op korte termijn beschikbaar

Eindhoven, 3 mei 2018 - Meer dan 20 jaar nadat de eerste voertuigen met geavanceerde telematica-systemen van de productielijn rolden, is voertuigconnectiviteit sinds april 2018 in Europa de nieuwe standaard. Vanaf heden moet het automatische noodoproepsysteem - eCall - in alle nieuwe auto's in de Europese Unie worden geïnstalleerd ongeacht de fabrikant, het model of de prijscategorie. Technologiebedrijf Continental ontwikkelt al sinds 1996 de benodigde telematica units en verwelkomt het besluit van de Europese Commissie.

"Dankzij eCall is bij een ongeluk de hulp al automatisch onderweg. Dit levert een ongekende tijdwinst op. Bovendien is het mogelijk om de telematica unit te gebruiken voor andere toepassingen, zoals het verspreiden en ontvangen van real-time informatie over verkeersstromen of potentiële gevaren. Daarmee kunnen verkeersrisico’s en -opstoppingen tot een minimum worden beperkt. eCall betekent dat we een enorme stap zetten richting onze Vision Zero, oftewel mobiliteit zonder verkeersdoden of -verwondingen,” zegt Rob Tamse, managing director Continental Automotive Trading Nederland.

Minder responstijd en minder verkeersdoden

Dankzij eCall beschikken voertuigen over een eigen boordsysteem voor noodoproepen, dat automatisch een noodalarm verzendt met de exacte locatie van het voertuig naar het dichtst bijzijnde alarmdienst. Het systeem gebruikt het standaard noodnummer in Europa: 112. Volgens de Europese Commissie zal eCall de responstijd tot 40 procent verminderen in stedelijke gebieden en zelfs tot 50 procent in landelijke gebieden. Statistisch gezien zorgt een kortere reactietijd ervoor dat slachtoffers sneller hulp krijgen zodat meer (letsel)schade wordt voorkomen. De Europese Commissie heeft becijferd dat de invoering van eCall het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de EU met tien procent per jaar kan verminderen.

De noodoproep van het eCall-systeem wordt automatisch geactiveerd als de airbag van het voertuig afgaat. Het is ook mogelijk om handmatig een ​​noodoproep te doen, bijvoorbeeld als een bestuurder getuige is van een ernstig ongeval. Volgens de Europese norm moet tijdens een eCall noodoproep een minimale set gegevens worden verzonden naar de alarmdienst. Dit ‘datatelegram’ is 140 bytes lang en bevat voor de noodsituatie relevante informatie zoals: tijd van de oproep, voertuigtype, locatie, type aandrijving, het aantal passagiers, de reisrichting, de manier waarop de noodoproep werd geactiveerd en aanvullende informatie.

eCall maakt connectiviteit de standaard in moderne auto's

De eCall-hardware in het voertuig is een ingebouwde telematica unit, die bestaat uit een modem (network access device), een satellietantenne (Galileo) voor de exacte positionering, de elektronica voor aansluiting op het voertuig en mogelijk een reservebatterij.

"eCall is slechts één van de meer dan honderd functies die kunnen worden geïntegreerd in deze telematica unit. Daarmee is het systeem de hoeksteen van de Europese voertuigconnectiviteit. Vanaf april 2018 is de auto een smartphone op wielen, waarin de mobiele en digitale wereld effectief samenkomen,” legt Rob Tamse uit.

Andere nieuwe functies en services die door connectiviteit in het voertuig mogelijk worden, zijn software-updates voor voertuigelektronica, draadloos uitgevoerd via de ether, zonder dat het nodig is om een dealer of werkplaats te bezoeken. Hetzelfde geldt voor diagnostiek, die kan op afstand plaatsvinden en zelfs op het niveau van predictive maintenance.  Aangezien moderne voertuigen uit wel 100 miljoen regels digitale informatie bestaan, kan veel van deze informatie, naast de eCall functionaliteit, ontsloten worden via de telematica unit. Daarmee is de unit de sleutel tot Continentals holistische visie op connectiviteit. Continental is ervan overtuigd dat connectiviteit zal zorgen voor meer verkeersveiligheid, via eCall en omdat voertuigen straks onderling informatie kunnen uitwisselen via V2V en V2X-communicatietechnologie (Vehicle-to-Vehicle en Vehicle-to-Everything). Zo waarschuwen voertuigen elkaar voor potentiële gevaren.

Om de mogelijkheden van telematica verder uit te breiden en te verbeteren, werkt Continental al aan de integratie van de nieuwe mobiele netwerkstandaarden (LTE-Advanced en 5G) in het voertuig. De op eCall gebaseerde telematicasystemen heeft Continental al gereed voor productie en zijn op korte termijn leverbaar. Bovendien kan Continental de units aanpassen aan de eisen van individuele voertuigfabrikanten.