PERSBERICHT: Efficiency op bouwplaatsen door connectivity

Geplaatst: 12-04-2019

Continental gaat met connectivity-platform efficiëntie op bouwplaatsen verhogen

• Real-time informatie geeft inzicht én overzicht
• Single system voor een overzicht van de status van het gehele wagenpark,
onafhankelijk van merk of fabrikant
• Fabrikanten profiteren van nieuwe functionaliteiten en connectivity-platform

Eindhoven, 11 april 2019 - Continental gaat een actieve rol spelen op het gebied van fleetmanagementsystemen voor de Bouw & Infra. Het ontwikkelt op dit moment een fleetmanagementsysteem waarin merkonafhankelijk bouwmachines en -voertuigen gemonitord en beheerd kunnen worden. Het systeem zal gebaseerd zijn op technologieën, producten en services die Continental vandaag al in het portfolio heeft. Naast het fleetmanagementsysteem wil Continental microservices gaan aanbieden op het gebied van wagenparkbeheer. Continental zal ook samenwerken met klanten om een compleet connectivity-platform te ontwikkelen. Onze experts zien in dit ecosysteem uitstekende mogelijkheden om de efficiency op bouwplaatsen te verhogen.

Het rapport ‘Reinventing Construction’ van onderzoeksbureau McKinsey is vernietigend: 95% van de bouwprojecten duren te lang of zijn te duur. Naast diverse externe redenen, is één van de oorzaken dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van informatie uit voertuigen en machines. Deze is niet beschikbaar, niet realtime beschikbaar of kan niet gemakkelijk gecombineerd worden omdat het diverse merken en fabrikanten betreft. Met onafhankelijk realtime fleetmanagement zijn echter enorme efficiency voordelen te behalen: beter en gericht gebruik van bouwmachines en
-voertuigen, lagere onderhoudskosten en veel betrouwbaardere planning.

Rob Tamse, managing director Continental Automotive Trading Nederland: “Wij zien veel potentieel en willen gebruikers van fleetmanagementsystemen in de bouw en infra, in staat stellen om maximaal informatie te verzamelen en deze gericht in te zetten om hun bouwprocessen optimaal te sturen. Door de data van voertuigen en machines, onafhankelijk van fabrikant of merk, in één systeem samen te brengen, wordt dat mogelijk. Wie wil er nu niet betrouwbaarder plannen, kosten in de hand houden en dure vertragingen en wachttijden voorkomen.”

Continental brengt hardware, software en competenties samen
Het nieuwe fleetmanagementsysteem ontstaat door diverse elementen in hardware, software en competenties effectief te integreren. Continental, één van wereld’s grootste spelers op het gebied van automotive, heeft hiervoor alles in huis. Door technologieën zoals telematica, wagenparkbeheer, intelligente transportsystemen, cloud-connectiviteit, slimme rubberen componenten en cyber-beveiliging samen te brengen, ontstaan nieuwe concepten die de gebruiker vooropstellen en overzicht en inzicht bieden.

Best practice
Continental draait al pilots met vergelijkbare connectivity-concepten. Onlangs werkte Continental samen met FAW JF, een Chinese fabrikant van bedrijfsvoertuigen, aan een connectivity-platform gericht op het verlagen van de bedrijfskosten, het verbeteren van de klantenservice en het verhogen van de efficiëntie van logistieke processen. Hierbij maakte Continental gebruik van de competenties van de eigen, interne telematicasexpert Zonar uit Seattle. Zonar biedt reeds diverse fleetmanagement services aan, ook voor producenten van bouwmachines, wat Continental een uitstekend uitgangspunt biedt om de industrie in de toekomst nog beter te bedienen.
Samen met Zonar en FAW ontwierp Continental een aantal functionaliteiten op maat voor fleemmanagement van bouwmachines en -voertuigen. Door deze met elkaar te verbinden ontstaat centrale beheersbaarheid en is het mogelijk om handige microservices te genereren. Een voorbeeld is de Electronic Verified Inspection Reporting-app (EVIR) van Zonar. Deze zorgt voor de automatische uitvoering van inspecties voor en na ritten conform de geldende standaarden.
Naast competenties zoals die van Zonar heeft Continental uitgebreide ervaring met het (veilig) verwerken van data. Zo ontwikkelt het al decennia telematicaoplossingen rondom de digitale tachograaf, onder het merk VDO. Recent nam Continental bovendien Argus over, een bedrijf waarmee Continental de kennis en kunde in cyber-beveiliging verder ontwikkelt.

Nieuwe standaard opent deur naar fabrikant-onafhankelijke systemen
Een real-time weergave van alle rijdende assets stelt fleetmanagers in één oogopslag in staat hun wagenparken zo efficiënt mogelijk te bedienen. Dit vereist dat het systeem veel informatie verzamelt, verwerkt en op een heldere en intuïtieve manier aanbiedt. Zo kunnen verantwoordelijken à la minute de juiste keuzes maken. Daarom zal Continental een groot aantal oplossingen uit zijn eigen portfolio integreren in het nieuwe systeem.

Rob Tamse: "Voor operators is het van groot belang om één interface te hebben voor hun gemengde wagenparken, maar de systemen die tot nu toe beschikbaar waren, zijn altijd fabrikantspecifiek geweest. Hierin konden geen data van andere merken of fabrikanten worden gecombineerd. Daardoor gaat natuurlijk veel potentieel verloren. De komst van de nieuwe telematicastandaard (AEMP) en normering (ISO 15143-3) zorgt ervoor dat er 20 generieke datapunten zijn waarmee van bouwmachines gegevens kunnen uitwisselen. Hierbij kun je denken aan informatie zoals positiegegevens, bedrijfsuren, brandstofverbruik en bijvoorbeeld of er een waarschuwingslamp brandt op het display van de bestuurder. Dit maakt merkonafhankelijke fleetmanagementsystemen mogelijk. Zonar gebruikt de nieuwe standaard al in zijn systemen en de eerste pilotprojecten zijn begonnen in Noord-Amerika. Die ervaringen willen we verder verfijnen en wereldwijd uitrollen.”