PERSBERICHT: EU-Mobility Package - Continental verwelkomt nieuwe rol intelligente tachograaf
Geplaatst: 27-07-2020
- Nieuwe tachograaf DTCO 4.1 registreert grensovergangen, waardoor autoriteiten gemakkelijker de naleving van regels rondom cabotage en detachering kunnen controleren
- De rol die de intelligente tachograaf inneemt in het transportbeleid groeit
Eindhoven, 14 juli 2020 - Na tweeënhalf jaar onderhandelen is Mobility Package 1 een feit. Continental verwelkomt de goedkeuring van het Mobility Package door de Europese Commissie, de Europese Raad en - sinds 8 juli - het Europees Parlement. De tachograaf zal bij de uitvoering van het beleid een belangrijke rol spelen. Zo maakt de nieuwe intelligente tachograaf van Continental - DTCO 4.1 - de implementatie van de nieuwe regels in het Mobility Package mogelijk. De belangrijkste controles die de nieuwe tachograaf gaat ondersteunen zijn die rondom cabotage en detachering van werknemers in de transportindustrie. Naast de huidige functies, zal de nieuwe tachograaf daarvoor de grensovergangen en laad- en losplaatsen registreren via het GPS-systeem.
“De tachograaf is er om de veiligheid van chauffeur en medeweggebruikers te bevorderen en gelijke kansen op de Europese transportmarkt te bevorderen”, zegt Rob Tamse, managing director van Continental Automotive Trading Nederland BV. “De nieuwe afspraken in het Mobility Package 1 van de EU spelen daarop in en maken gebruik van de nieuwste technische mogelijkheden in de tachograaf. Wij verwelkomen deze nieuwe regeling omdat ze een beter evenwicht garanderen in arbeidsomstandigheden voor chauffeurs terwijl het niet tornt aan de vrijheid om concurrerende internationale transportdiensten aan te bieden. Dit pakket regelingen achterhaalt veel van de huidige dubbelzinnige bepalingen en maakt een einde aan de ongelijke toepassing ervan door verschillende EU-lidstaten. Wij werken er hard aan om de nieuwste versie van de tachograaf, DTCO 4.1, zo snel mogelijk gereed te hebben voor ingebruikname.”
Grotere rol voor tachograaf
De invoering van het Mobility Package maakt de rol die de intelligente tachograaf speelt in de uitvoering van het Europese transportbeleid groter. Controlerende instanties moeten kunnen beschikken over betrouwbare
gegevens van de bedrijfsvoertuigen. Continental is er trots op een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving. Het bedrijf is ervan overtuigd dat de slimme tachograaf beleidsmakers helpt bij de correcte uitvoering van het beleid. De slimme tachograaf vormt een belangrijk hulpmiddel omdat het data op een veilige en betrouwbare manier vastlegt.
Eerste toepassing van beveiligde communicatie met het Europees satellietsysteem Galileo
De ontwikkeling van de volgende generatie tachograaf, DTCO 4.1, is al begonnen in Continental’s productiecentrum in het Zwarte Woud. Rob Tamse: ”We hebben de ontwikkeling van het Mobility Package nauwlettend gevolgd en diverse technische scenario's opgesteld voor het betrouwbaar registreren van grensovergangen. Het ontvangen van satellietsignalen is al mogelijk in de huidige generatie tachografen, onze ingenieurs hebben reeds bij de DTCO 4.0 rekening gehouden met satellietcommunicatie via het Galileo-systeem.”
De nieuwe generatie maakt eveneens gebruik van Galileo en registreert aanvullend grensovergangen en de locaties waar voertuigen worden geladen en gelost. Na implementatie is de functionaliteit een van de eerste industriële toepassingen die Open Service Navigation Message Authentication (OSNMA) via het Galileo-systeem ondersteunt.
Introductie
De introductie van de DTCO 4.1-toepassingen verloopt gefaseerd. Op korte termijn zal de nieuwe rij- en rusttijden-regeling door DTCO 4.0 worden afgehandeld. DTCO 4.1 zal vermoedelijk 2022 op de markt verschijnen. De retrofit van oudere tachografen staat gepland voor 2024-2025.
« Nieuwsoverzicht