VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland

Wat is een Tachograaf?

Een tachograaf is een door de overheid verplicht apparaat welke is gemonteerd in personen- en goederenvoertuigen. Gegevens zoals reisafstanden, snelheden, rij- en stoptijden en andere activiteiten van de bestuurder worden geregistreerd door de tachograaf. Het doel van de tachograaf is dan ook om de naleving van rij- en rijsttijden van beroepschauffeurs te kunnen controleren. Gegevens worden geregistreerd op een digitaal geheugen. De analoge tachograaf, de voorganger van de digitale tachograaf, registreerde de tachograafdata nog op een papieren schijf.

Is een tachograaf verplicht?

Volgens de Europese rij- en rusttijdenregels moeten voertuigen en voertuigcombinaties met op kenteken een totaal gewicht van boven de 3500 kg een tachograaf geïnstalleerd hebben. Deze Europese regels stammen al uit 1969. De digitale tachograaf is verplicht voor al deze nieuwe voertuigen die in gebruik genomen zijn vanaf mei 2006. Ook wanneer een analoge tachograaf defect geraakt is en vervangen wordt, in voertuigen van meer dan 3500 kg die geregistreerd staan vanaf januari 2003, moet verplicht een digitale tachograaf geplaatst worden. Vanaf 15 juni 2019 is de slimme tachograaf verplicht gesteld, voor alle zware voertuigen die op of na deze datum op kenteken gezet worden. De slimme tachograaf kan, net als zijn voorgangers, op afstand uitgelezen worden. Het grote verschil is dat niet persoonsgebonden data op afstand kan worden uitgelezen door controlerende instantie. Dit gaat over specifieke voertuigspecifieke parameters. Denk bijvoorbeeld aan of er een tweede snelheidssignaal wordt gedetecteerd en of de landcode juist is ingesteld. 

Niet elk voertuig of bedrijf hoeft met een (digitale of slimme) tachograaf te werken. Er gelden vrijstellingen voor bedrijven. Dit is afhankelijk van de aard van het bedrijf en binnen welk gebied er gewerkt wordt. Wil je graag weten of jouw bedrijf een tachograaf in voertuigen moet plaatsen?

Geef mij informatie

Hoe verzamelt een digitale tachograaf data?

Een andere vraag die je zou kunnen stellen is; “Hoe werkt een digitale tachograaf?” In een digitale tachograaf zitten diverse onderdelen die samenwerken;

  • Een voertuigunit in het bestuurdersgedeelte van de cabine.
  • Een bewegingssensor, ook wel snelheidssensor genoemd, op de versnellingsbak.
  • En tachograafkaarten, waar gecodeerde signalen vanuit de bewegingssensor in de voertuigunit worden opgeslagen.

De data die verzameld wordt door de digitale tachograaf kan door diverse tachograafkaarten uitgelezen worden. In de volksmond noemt men deze kaarten ook wel;

  • Bestuurderskaarten / chauffeurskaarten
  • Controlekaarten
  • Bedrijfskaarten
  • Werkplaatskaarten.

Op de digitale tachograaf worden gegevens geregistreerd als datum kentekenbewijs, single of bijrijder, voertuigsnelheden, activiteiten (bijvoorbeeld rij- en rusttijden,) datum en tijd van activiteiten, diverse events en foutmeldingen (bijvoorbeeld snelheidsovertredingen, fraudepogingen, etc.), handhavingscontroles, afgelegde afstanden door de bestuurder, hoe vaak een bestuurderskaart per dag is ingevoerd en tachograafkalibratie details. Op de gegevens die opgeslagen worden strenge controles uitgevoerd. De digitale tachograaf geeft feilloos de data weer en geeft inzicht in overtredingen en handhaving van rij- en rusttijden van chauffeurs.

Met behulp van speciale software maak je verplichte tachograaf data nog inzichtelijker.

Een tachograaf inbouwen?

Een tachograaf, vanaf 16 juni 2019 een slimme tachograaf, mag uitsluitend geplaatst worden door een erkend tachograaf-installateur. VDO Nederland traint werkplaatsmedewerkers zodat zij als geregistreerd tachograaftechnicus hun werk mogen uitvoeren. Na installatie door een tachograaftechnicus wordt een installatieplaatsje geplaatst en de tachograaf verzegeld. Op dit plaatje staan gegevens zoals:

  • Gegevens van de installateur
  • Datum van installatie
  • Kenteken, chassis – of voertuigidentificatienummer (VIN)
  • Het impulsgetal
  • De bandenmaat

De verzegeling van de tachograaf wordt op alle fraudegevoelige plaatsen uitgevoerd. Elke twee jaar moet een tachograaf gecontroleerd en geijkt worden. Vaak wordt dit gedaan tijdens de verplichte Apk-keuring.

Regels en technologieën over de tachograaf veranderen naarmate de technologie verandert. Meer weten over de nieuwe regels nieuwe technologieën en alles over de tachograaf? Neem contact op met VDO Nederland.

Altijd een partner in jouw buurt
  • Advies en ondersteuning

    Wij houden je op de hoogte van regelgeving, producten, technieken, beurzen, seminars en trainingen

    Aanmelden voor nieuwsbrief