VDO Nederland, keeping your business moving.
Nederland

Hoe werkt een digitale tachograaf?

Een onmisbare tool

De digitale tachograaf is naast een verplichting ook een onmisbare tool voor het bijhouden van rij- en rusttijden van elke chauffeur. Maar een digitale tachograaf doet meer dan dat. Wij zijn er trots op wereldwijd marktleider te zijn op het gebied van digitale tachografen en bieden je veel mogelijkheden om maximaal rendement te behalen met de VDO tacho.

Onze kennis en ervaring gebruiken we om continu verbeteringen door te voeren in onze oplossingen. Ben je op zoek naar een betrouwbare digitale tachograaf? Dan ben je bij VDO aan het juiste adres!

Digitale tachograaf

Wat is een digitale tachograaf?

Binnen de vervoersbranche is de digitale tachograaf inmiddels volledig ingeburgerd. Zeker omdat de digitale tachograaf sinds 2006 verplicht is in vrachtwagens is elke chauffeur en wagenparkbeheerder op de hoogte van het gebruik hiervan.

Een digitale tachograaf, in de volksmond ook tacho genoemd, is een apparaat dat wordt ingebouwd in een vrachtwagen met als doel de rij- en rusttijden van de chauffeur bij te houden, maar ook de rijsnelheid en afstand die is afgelegd. Met deze informatie biedt de tacho een schat aan informatie voor zowel chauffeur en wagenparkbeheerder als overheid.

>> Lees meer op de website van Rijksoverheid.

>> Lees meer over VDO Tachografen en Telematica.

Waarom is een digitale tachograaf verplicht?

Sinds 2006 is het verplicht om een digitale tachograaf in bepaalde voertuigen te hebben. Dit heeft te maken met de Rijtijdenwet. Deze wet is ingesteld voor de veiligheid van vervoerders op de weg en om de concurrentie van vervoerders eerlijk te laten verlopen. De Rijtijdenwet houdt in dat er een maximale rijtijd is ingesteld voor chauffeurs en een minimale rusttijd. Aan deze tijden dient iedere Europese chauffeur te voldoen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert hier regelmatig op. Dit doen ze aan de hand van de tachodata uit jouw tachograaf (en van je chauffeurskaart). Hierdoor is het van belang om een betrouwbare en goede tachograaf geïnstalleerd te hebben in je voertuig. 

DTCO® digitale tachograaf

Hoe werkt een digitale tachograafDe naam van de digitale tachograaf van VDO is DTCO®. De DTCO® 1381 is een model dat jaren geleden door ons is geïntroduceerd en in veel vrachtwagens te vinden is.

Inmiddels hebben we diverse updates gelanceerd en is ons nieuwste model de DTCO® 4.0. Deze digitale tachograaf is voorzien van de nieuwste techniek.

De nieuwe digitale tachograaf is met recht een smart tachograaf met meer mogelijkheden die het gebruik voor zowel chauffeur als transportbedrijf steeds eenvoudiger maken. Deze smart tachograaf is vormgegeven met een strak design en is nog eenvoudiger te gebruiken.

Meer lezen over de DTCO 4.0 smart tachograaf

Het apparaat werkt niet alleen sneller en makkelijker, maar ook het beheer van tachodata heeft steeds meer mogelijkheden. Uiteraard hebben we ook aan de veiligheid gedacht. Dankzij continu ontwikkeling van onze VDO tachograaf DTCO 4.0 ben je allen tijde verzekerd van een uitstekende oplossing.

Waarom kiezen voor de VDO Digitale tachograaf?

  • Continu verbeteringen gebaseerd op 90 jaar ervaring en veel kennis en specialisme.
  • De meest verkochte digitale tachograaf, toegepast in alle soorten wagenparken.
  • Intelligente berekening en real-time weergave van van rij- en rusttijden.
  • Veel opties, zoals 29 talen, display in verschillende kleuren, intern geheugen voor 365 dagen etc.
  • Ook handmatige invoer is mogelijk.
  • Downloaden en beheren of archiveren van data is met aanvullende oplossingen mogelijk.
  • Geheel conform alle wettelijke eisen en richtlijnen.

Wil je optimaal gebruik maken van de VDO tachograaf? Kom dan naar onze praktijkgerichte chauffeurstraining inclusief 7 punten in het kader van nascholing Code 95.

Meer informatie over DTCO 4.0 Digitale tachograaf

Hoe kun je de tachograaf uitlezen?

De VDO-tachograaf biedt ongelooflijk veel mogelijkheden voor je wagenparkbeheer. Om deze data goed te kunnen controleren en analyseren, moet een tachograaf regelmatig uitgelezen worden. Een tachograaf uitlezen gaat via betrouwbare uitleesapparatuur van VDO. Hiermee kan je de tachodata regelmatig uitlezen, waarna je het opslaat en kunt analyseren.

Benieuwd hoe wij dat doen of heeft u graag dat wij u helpen met het uitlezen van uw data? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Ons deskundig en goed opgeleid personeel helpt u hier graag mee! Wij lezen uw data uit en geven u gericht advies. Neem dan hieronder contact met ons op zodat wij samen de data nauwkeurig uit gaa lezen van uw tachograaf.

Neem hier contact met ons op

Tachodata check en beheer

Beheer tachodata met TachoDataCheck

Het beheren van de data van je digitale tachograaf is een nauwkeurig werk. Zeker gezien het feit dat er regelmatig inspecties worden uitgevoerd door ILT is het belangrijk om je tachodata goed op orde te hebben. Maar ook voor de bedrijfsvoering is grip op het wagenpark bijzonder nuttig.

Bij een analyse van je tachograafdata staan onze specialisten je graag bij. Dit doen we middels de TachoDataCheck, een service die jouw tachodata op verschillende relevante punten controleert. Dit geeft je duidelijkheid òver efficiëntere planning van ritten en evaluatie van gegevens, maar ook zekerheid bij een eventuele controle door de ILT.

Wilt u graag weten hoe u de kosten omlaag kan drukken met een efficiëntere planning? Wij controleren uw gegevens grondig en samen gaan wij hierna om de tafel zitten om zo tot een advies op maat te komen. Hiermee tillen wij onder andere uw planningen naar een hoger niveau. Neem hier snel contact met ons op of doe hieronder direct een aanvraag naar onze TachoDataCheck.

Ja, ik wil een TachoDataCheck

Lancering slimme tachograaf

Waar gaat het bij de slimme tachograaf, de DTCO 4.0, nou eigenlijk om? 

  • Slimmer
  • Veiliger
  • Efficiënter

Nieuwe eisen in de logistiek vragen om snellere, slimmere en efficiëntere verwerking van gegevens. Dat gaat onze nieuwste intelligente tachograaf, de DTCO 4.0, waarmaken. Het biedt een antwoord op de nieuwe vorm van logistiek, waarin alles digitaal met elkaar verbonden is. Maar je mag daarbij zeker niet de nieuwe EU regelgeving die medio 2019 in werking treedt vergeten.

Wat houdt deze EU-richtlijn precies in? Het vereist een DSRC-interface die controles langs de weg efficiënter moet maken voor eenieder die betrokken is. Een nieuwe standaardisering dus. 

Concrete voorbeelden: DTCO 4.0

Onder andere politiecontroles worden vele malen efficiënter voor iedereen. Doordat een "slimme tachograaf" geïnstalleerd is, kan de politie deze op afstand uitlezen. Zelfs wanneer de truck rijdt. Stoppen is dus niet meer nodig. De chauffeur kan aangeven welke informatie persoonlijk is en dus niet gebruikt mag worden door derden. Daarmee is dus de voor de hand liggende vraag hoe het zit met de bescherming van persoonlijke data beantwoord.

Altijd een partner in jouw buurt

Actueel